اخبار مهاجرت به کانادا, اطلاعات عمومی کشور کانادا, رویدادها و اخبار عمومی کانادا

کاهش پذیرش مهاجران برنامه‌های اکسپرس اینتری کانادا

کاهش پذیرش مهاجران برنامه‌های اکسپرس اینتری

طبق جدید‌ترین اخبار منتشر شده، کانادا تصمیم دارد تعداد مهاجران کمتری را از طریق کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال را بپذیرد.

برنامه‌های مهاجرت کلاس تجربه کانادا (CEC) و کارگران ماهر فدرال (FSW) به دلیل محبوبیت مسیر اقامت موقت به اقامت در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش تعداد پذیرش مهاجران  هستند. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) سال گذشته اقامت موقت به اقامت دائم را با هدف پذیرش ۹۰۰۰۰ درخواست تا زمان بسته شدن برنامه در ماه نوامبر راه اندازی کرد. تا پایان سال، این مسیر ۸۴۱۷۷ درخواست را پذیرفته بود و ارقام IRCC نشان می‌دهد که کانادا از ۲۳۸۸۵ ساکن دائمی جدید تحت این مسیر اقامت موقت به اقامت دائم استقبال کرده است.

بسته شدن برنامه کارگر ماهر فدرال و کلاس تجربه کاناذایی
بسته شدن برنامه کارگر ماهر فدرال و کلاس تجربه کاناذایی

سیاست‌های عمومی اقتصادی فدرال

بر اساس برنامه سطوح مهاجرت برای سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۴ ، اتاوا می‌خواهد ۴۰۰۰۰ ساکن دائمی جدید را تحت آنچه سیاست‌های عمومی اقتصادی فدرال نامیده می‌شود، ببیند، که شامل مسیر اقامت موقت به اقامت دائم می‌شود. این طرح در سال جاری به تعداد ۳۰۰۰۰ و ۴۸۰۰۰ ساکنان دائم جدید اجازه ورود به کانادا را می‌دهد.

این برنامه همچنین در سال آینده ۳۲۰۰۰ ساکن دائمی جدید را تحت این سیاست‌ها با دامنه ای بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۲۰۰۰ مقیم دائم جدید در نظر می‌گیرد.

سیاست‌های عمومی اقتصادی فدرال
سیاست‌های عمومی اقتصادی فدرال

مسیر اقامت موقت به اقامت دائم یا TR-to-PR

تا پایان سال آینده، تمامی متقاضیانی که در مسیر اقامت موقت به اقامت دائم پذیرفته می‌شوند، باید چراغ سبز اقامت دائم در کانادا را دریافت کرده باشند.

با این حال، هجوم گسترده برنامه‌های کاربردی جدید تحت مسیر اقامت موقت به اقامت دائم، ظاهراً باعث شده است که بسیاری از متقاضیان مهاجرت از کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال از مهاجرت به این شیوه صرف نظر کرده و مسیر اقامت موقت به اقامت دائم را برای مهاجرت انتخاب کنند.

مسیر اقامت موقت به اقامت دائم کانادا
مسیر اقامت موقت به اقامت دائم کانادا

آخرین داده های IRCC نشان دهنده این است که تعداد مجموع ساکنان دائمی جدید به کانادا تحت کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال تا کنون در سال جاری تنها ۵۰۸۱۵ یا ۱۰۱۶۳ نفر در ماه است.

این بدان معناست که کانادا در مسیر استقبال از تنها ۱۲۱۹۵۶ مقیم دائم جدید  کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال در سال جاری قرار دارد؛ به عبارتی ۴۲۰۱۹ یا ۲۵.۶ درصد، کمتر از ۱۶۳۹۷۵ ساکن جدید دائمی که در گذشته تحت این برنامه‌ها قرار گرفتند پذیرفته خواهند شد.

محبوبیت برنامه‌‌های کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال

کاهش تعداد پیش‌بینی‌شده در مهاجران کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال در سال جاری، بر اساس روند فعلی، تقریباً با تعداد ساکنان دائمی جدیدی مطابقت دارد که انتظار می‌رود تحت مسیر اقامت موقت به اقامت دائم به کانادا بیایند .تعداد  پذیرفته شدگان کلاس تجربه کانادایی و کارگرماهر فدرال به استثنای سال ۲۰۲۰، همواره در حال افزایش بوده است.

محبوبیت برنامه‌‌های کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال
محبوبیت برنامه‌‌های کلاس تجربه کانادایی و کارگر ماهر فدرال

شرایط پذیرش در مقایسه با دوران پاندمی

در پنج سال گذشته، تعداد مجموع ساکنان دائمی جدید به کانادا تحت کلاس تجربه کانادایی و کارگرماهر فدرال به طور پیوسته از ۸۰۱۵۵ نفر در سال ۲۰۱۷ به بیش از دو برابر این تعداد در سال گذشته پس از بهبودی پس از کاهش شدید مهاجرت در سال اول پاندمی جهانی کووید ۱۹ افزایش یافت.

شرایط پذیرش در مقایسه با دوران پاندمی
شرایط پذیرش در مقایسه با دوران پاندمی

در سال ۲۰۲۰، تعداد ساکنان دائمی جدید به کانادا تحت این دو برنامه به ۶۰۸۰۵ نفر کاهش یافت که نسبت به سال قبل ۱۰۸۱۶۰ نفر کاهش ۴۳.۷ درصدی داشت. پس از آن این اعداد در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید، زمانی که مهاجرت کلی به کانادا نیز به رکورد ۴۰۶۰۰۵  اقامت دائم جدید رسید.

موفقیت مسیر TR-to-PR و برنامه مهاجرتی جدید

با موفقیت مسیر اقامت موقت به اقامت دائم، وزیر مهاجرت شان فریزر بنا به گزارش‌ها امیدوار است از برنامه جدیدی رونمایی کند تا به ساکنان موقت اجازه دهد سریع‌تر اقامت دائم خود را در کانادا دریافت کنند.

وزیر مهاجرت در اوایل سال جاری به CBC گفت: «ما در حال حاضر به دنبال بهترین مسیر برای ایجاد یک مسیر دائمی برای ساکنان موقت هستیم.

مسیر اصلی اقامت موقت به اقامت دائم مراقبت‌های بهداشتی سایر کارکنان در کانادا و فارغ التحصیلان بین المللی اخیر از کالج‌ها و دانشگاه های کانادا را هدف قرار داده است. این در سراسر کشور اعمال می‌شود، به استثنای استان فرانسوی زبان کبک که سیستم مهاجرتی خود را اجرا می‌کند.

موفقیت مسیر TR-to-PR و برنامه مهاجرتی جدید
موفقیت مسیر TR-to-PR و برنامه مهاجرتی جدید

اکنون، بنا بر گزارش‌ها، وزیر مهاجرت به دنبال یک مسیر کاملاً جدید برای ساکنان موقت است تا بتوانند اقامت دائم خود را دریافت کنند و انتظار دارد که ظرف ۱۲۰ روز پس از طرحی در مجلس عوام در ماه می، چیزی برای ارائه داشته باشد.  انتظار می‌رود مسیر جدید اقامت موقت به اقامت دائم در پاییز امسال معرفی شود و مورد استفاده همه مهاجران قرار گیرد.

دیدگاه وزیر مهاجرت کانادا به مسیر TR-to-PR

وزیر مهاجرت کانادا در یکی از مصاحبات خود عنوان کرده که این مسیر جدید چارچوبی است که نه تنها پذیرای دانشجویان بین المللی است بلکه کارگران موقت خارجی را نیز شامل می‌شود.

وی عنوان کرده که در اعماق برنامه‌ریزی این سیاست، به دنبال سیاستی هستند  که نیاز به واکنش فوری در مواجهه با شرایط اضطراری نداشته باشد، بلکه در واقع یک مسیر دائمی وجود داشته باشد که که مسیر روشنی را برای کسانی که به دنبال اقامت دائم هستند فراهم کند.

وزیر مهاجرت در مصاحبه خود با پخش کننده ملی کانادا هیچ جزئیاتی از این مسیر جدید فاش نکرده است.

دیدگاه وزیر مهاجرت کانادا به مسیر TR-to-PR
دیدگاه وزیر مهاجرت کانادا به مسیر TR-to-PR

ارتباط کمبود نیروی کار کانادایی با مهاجرت

کانادا در حال حاضر با کمبود شدید نیروی کار مواجه است و آمار کانادا گزارش می‌دهد که نرخ بیکاری در این کشور به پایین‌ترین حد یعنی ۴.۹ درصد رسیده است. با کمبود نیروی کار، حفظ دانشجویان بین المللی و کارگران موقت خارجی می‌تواند به کاهش فشار بر کارفرمایان کمک کند.

ارتباط کمبود نیروی کار کانادایی با مهاجرت
ارتباط کمبود نیروی کار کانادایی با مهاجرت

انواع ویزا‌ی کار کانادا برای اتباع خارجی

در کانادا سه نوع ویزای کار موقت برای اتباع خارجی که می‌خواهند در این کشور کار کنند وجود دارد، که در ادامه مشاوران آرتا جابز به آن خواهند پرداخت.

ویزای کار باز

با مجوز کار باز، یک تبعه خارجی می‌تواند در هر کجای کانادا برای هر کارفرمایی کار کند بدون اینکه آن کسب و کار نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) داشته باشد.  برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی به فارغ التحصیلان بین المللی اجازه می‌دهد پس از تکمیل مدارک خود در کانادا کار کنند.

ویزای کار باز کانادا
ویزای کار باز کانادا

ویزای کار کارفرمای خاص

از سوی دیگر، مجوزهای کاری خاص کارفرما، تنها به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا برای کارفرمایان خاصی کار کنند که از طریق فرآیند LMIA سعی کرده اند کانادایی‌هایی را برای انجام این مشاغل پیدا کنند. زمانی که کارفرما نتواند یک کاندید مناسب در کانادا پیدا کند، می‌تواند یک تبعه خارجی را استخدام کند که پس از آن باید ویزای کارفرمای خاص را دریافت کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به کانادا با ما تماس بگیرید.

ویزای کار فوق لیسانس

آخرین نوع مجوز کار برای دانشجویان بین المللی است که در کالج یا دانشگاه کانادا تحصیل کرده اند، فارغ التحصیل شده اند و اکنون می‌خواهند به زندگی و کار در کانادا ادامه دهند. مجوز برنامه کار پس از فارغ التحصیلی به آنها این امکان را می‌دهد که این کار را انجام دهند و طول مدت مجوز بستگی به طول برنامه تحصیلی آنها دارد.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار فوق لیسانس
مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار فوق لیسانس

برنامه تجربه بین المللی کانادا

از طریق توافق با بسیاری از کشورهای دیگر، کانادا همچنین برنامه تجربه بین المللی کانادا (IEC) را ارائه می‌دهد و برای اتباع خارجی کشورهایی که می‌خواهند به اینجا بیایند مجوز کار صادر می‌کند:

  • برای تعطیلات کاری که به آنها اجازه می‌دهد قبل از آمدن به کانادا برای بسیاری از کارفرمایان بدون داشتن پیشنهاد شغلی کار کنند.
  • به عنوان متخصصان جوانی که قصد دارند برای شغلی به کانادا بیایند که پیشرفت حرفه ای آنها را با همان کارفرمایان در کشورشان افزایش دهد، یا برای یک دوره کارآموزی تعاونی بین المللی، معمولاً به آنها اجازه می‌دهد از یک برنامه تحصیلی در یک کالج یا دانشگاه کانادا فارغ التحصیل شوند که مستلزم گذراندن یک دوره کاری در کانادا است.
  • دانشجویان بین المللی که می‌خواهند برای تحصیل در یک کالج یا دانشگاه کانادا برای بیش از شش ماه بیایند، باید پس از پذیرش در آن برنامه، مجوز تحصیل دریافت کنند.
برنامه تجربه بین المللی کانادا
برنامه تجربه بین المللی کانادا

کسب اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

در میان دانشجویان بین المللی که به کانادا می‌آیند، تقریباً یک سوم آنان، هر سال پس از فارغ التحصیلی به دنبال اقامت دائم هستند. این بدان معناست که این دانشجویان ابتدا برای تکمیل تحصیلات خود مجوز تحصیل می‌گیرند و در صورت دریافت پیشنهاد شغلی پس از فارغ التحصیلی، برای برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی اقدام می‌کنند. این به آنها اجازه می‌دهد تا تجربه کاری بیشتری در کانادا داشته باشند و امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) آنها را برای درخواست اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری تقویت می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با همکاران ما در گروه بین المللی آرتا تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *