کاریابی خارجی, کاریابی در کانادا

کاریابی خارجی

کاریابی-خارجی

کاریابی خارجی در کانادا مزایای زیادی دارد و از روش های مختلفی امکان پذیر است. در این بخش کاریابی در کشور کانادا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کاریابی خارجی چیست؟

کاریابی خارجی، یکی از مهم ترین مسائل پیش روی شخصی است که قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارد. با توجه به وجود مشکلات کسب و کار در ایران و تقاضای روز افزون جوانان و فارغ التحصیلان برای کسب فرصت‌های شغلی، تلاش‌هایی جهت اعزام نیروی کار به برخی کشور‌های واجد شرایط صورت گرفته است.

مزایای کاریابی

هر چند مزایای این موضوع را برای کشور‌های میزبان نمی‌توان نادیده گرفت. یکی از مهم‌ترین این مزایا، در اختیار داشتن نیرو هایی متخصص، کارآمد و جوان است. این موضوع پیامد های خوبی را برای کشور مقصد به ارمغان می‌آورد. بنابراین، آن‌ها با پدید آوردن مقرراتی این فرصت را برای مردم جهان فراهم کرده‌اند.

برخی از روش ها و شرایط مهاجرت

نکته‌ای که برای مهاجرت کاری و همچنین کاریابی خارجی اهمیت بسیاری دارد؛ توجه به دانش و تسلط بر زبان‌ بین الملل است. آشنایی با زبان های بین‌ الملل لازمه کار و فعالیت در کشور های خارجی است.

البته شرایطی از جمله داشتن دانش زبان فرانسه، و پذیرش از جانب جاب آفرها شانس بیشتری را برای متقاضی بوجود می‌آورد.

روش های کاریابی خارجی

روش‌های مختلفی با توجه به شرایط افراد از طریق مهاجرت کاری کانادا وجود دارد. از روش‌های دیگر کاریابی خارجی، می‌توان به اقدام از طریق استان کبک و برخی استان‌های منتخب دیگر اشاره کرد. هرکدام از این استان ها، شرایط ویژه خود را دارا هستند.

همچنین مهاجران با انتخاب این روش می‌توانند از مزایای بسیار مفیدی از جمله بهره مندی از بالاترین سطح زندگی و امنیت اجتماعی برخوردار شوند.

شرایط لازم:

شرایط مهاجرت کاری برای افراد با توجه به انتخاب روش می‌تواند متغییر باشد. اما نکاتی مانند: یک سال سابقه کار مرتبط، دانش زبان انگلیسی معادل ۵.۵ آیلس، تحصیلات حداقل کاردانی و سنی کمتر از ۵۰ سال جزو شروط اولیه و ثابت آنها به شمار می‌رود.

موقعیت اقتصادی کانادا

کشور‌های متعددی در جهان مثل کانادا، استرالیا و آلمان خواستار نیروی متخصص و کار‌آمد در راستای کاریابی خارجی هستند. در صدر این کشور ها، کانادا با شرایطی منحصر به فرد قرار دارد. یکی از این شرایط منحصر به فرد، قرار داشتن کشور کانادا در بین پنج کشور برتر صنعتی جهان است.

فعالیت های اقتصادی کانادا

کشور کانادا عضو سازمان همکاری اقتصادی و عضو گروه GB، هشت کشور صنعتی جهان می‌باشد. فعالیت در این سازمان‌ها، پیشرفت بسیاری در زمینه اقتصادی برای کانادا، در پی داشته است. بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی در کانادا توسط بخش خصوصی در راستای کاریابی خارجی انجام می‌شود.

زمینه هایی اقتصادی کانادا

بهره‌برداری از نفت خام، تولید فرآورده‌های پتروشیمی و همچنین محصولات چوبی، در زمینه‌ی اقتصاد کانادا نقش مهمی دارد. همچنین در سال‌های گذشته، با ایجاد مشاغل جدید مانند استارت‌آپ‌ها نیز زمینه را برای اشتغال و تولید ثروت فراهم کرده است.

نقش دریا و اقیانوس در اقتصاد کانادا

مرز ساحلی کانادا با اقیانوس‌های مهم و وجود بنادر عظیم و در اطراف اقیانوس‌ها یکی از بزرگترین مزیت‌های منطقه بشمار می‌رود. درنتیجه کانادا از لحاظ صنعت حمل و نقل دریایی به یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت در کاریبی خارجی تبدیل شده است.

همچنین روابط تجاری گسترده‌ای بین کانادا با آمریکا و اروپا از طریق توافق در قراردادهای مختلف وجود دارد. درنتیجه اقتصاد کانادا را به یکی از کشورهای مطمئن برای کاریابی خارجی و افرادی که قصد کسب ثروت دارند تبدیل کرده است.

اطلاعیه جدید دولت کانادا

اقامت دائم کانادا برای ۹۰ هزار متقاضی و همچین شرایط فوق العاده شغلی برای آن‌ها. تاریخ اطلاعیه: ۱۴ آپریل ۲۰۲۱

اقامت دائم کانادا

دولت کانادا برای کسب اقامت دائم، شرایط جدیدی را اعلام کرده. طبق این اطلاعیه، مسیر جدید برای کسب اقامت دائم کانادا برای ۹۰ هزار متقاضی مهاجرت فراهم شده است. کارگران موقت ضروری، فارغ التحصیلان بین المللی، کارکنان بهداشتی، فارغ التحصیلان فرانسوی زبان و… می‌توانند ضمن کسب اقامت دائم، اقدام به کاریابی کرده و شغل مناسب خود را بیابند.

در این اطلاعیه، ۴۰ شغل واجد شرایط به علاوه ۹۵ شغل دیگر زیر مجموعه کارگران ضروری در طیف گسترده ای از صنایع، ساخت و ساز، کشاورزی و فروش قرار می گیرد. با توجه به شرایط جدید، کاریابی خارجی بسیار ساده تر از گذشته امکان پذیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

کاریابی خارجی در کانادا، برترین کشور جهان

با توجه به جدیدترین لیست منتشر شده از وبسایت خبری US News در مورد کشور های برتر در سال ۲۰۲۱، کانادا اولین کشور برتر جهان انتخاب شد. کشور‌هایی نظیر کانادا، ژاپن و آلمان به ترتیب در بین ۱۵ نام دیگر، از امتیازات بالایی طبق شاخص های موجود برخوردار‌اند.

آمار وبسایت US News

وبسایت US News با کمک دانشگاه پنسیلوانیا و شرکت BAV فهرست برترین کشور‌ها را به اشتراک گذاشته. در سال ۲۰۲۰ کشور سوئیس در ابتدای این فهرست قرار داشت. اما اکنون به دلیل تغییر شرایط و ویژگی‌های منحصر به فرد کانادا، این امتیاز واگذار شده است. بر اساس یک نظر‌سنجی بین ۱۷.۰۰۰ نفر از ۴ منطقه و ملیت مختلف بهترین کشور‌ها برگزیده شده‌اند.

ویژگی کشور کانادا

کانادا که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد مختلفی است؛ توانسته رتبه اول را به خود اختصاص دهد. طبیعت زیبا، چابکی، فرهنگی مناسب، کارآفرینی، اقتصاد رو به جلو، مناسب برای سرمایه گذاری، کیفیت زندگی و اجتماعی تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های این کشور است.

برای خواندن ادامه این مطلب، کلیک کنید…

ویژگی کشور کانادا
ویژگی کشور کانادا

اطلاعات حوزه کار کانادا

انواع قرارداد ها در حوزه کار کانادا:

قرارداد کار دائم:

این قرارداد شامل بیمه سلامت، بیمه بیکاری، بازنشستگی، حقوق وپاداش می‌باشد. در این نوع قرار داد کارفرما فقط در صورتی که دلیل موجه داشته باشد، می‌تواند کارمند خود را اخراج کند.

استخدام قراردادی:

در این نوع استخدام در کاریابی خارجی برای یک پروژه، قرارداد و دستمزدی مشخص می‌شود. اکثرا شرکت ها برای کارهای قراردادی حقوق بیشتری می‌دهند.

کارمند بدون واسطه:

این‌نوع قراردادها در کاریابی خارجی بیشتر برای هنرمندان یا نویسند‌گان است. برای مثال یک نویسنده تعهد می‌دهد مطلب یا کتابی را برای شرکت بنویسد وطی قراردادی فارغ ازاستخدام، حق الزحمه خود را بابت این کار دریافت می‌کند.

قرارداد کاری در کاریابی خارجی
قرارداد کاری در کاریابی خارجی

اخراج و استعفای کارگر درحوزه‌ی کاریابی خارجی:

اخراج یا استعفای کارگر دلایل مختلفی دارد اما باید دلایل موجه داشته باشد. عدم توانایی فرد در کار مانند ادامه‌ی تحصیل، تغییر مکان، بیماری و… می‌تواند از عوامل ترک کار و استعفای کارمند باشد.

کارفرما زمان روبه‌رو شدن با مشکلات اقتصادی، ناکارآمد بودن کارگر، عدم امکان تامین حقوق کارگر و مواردی از این قبیل منجر به اخراج کارگر می‌شود. کارفرما از نظر قانونی نیاز به پیمودن مراحل و داشتن دلیل قانع کننده‌ای برای اخراج کارگر دارد. که درصورت عدم دلیل دلیل موجه اجازه فسخ قرارداد را ندارد.

میزان ساعات کاری و تعطیلات در حوزه کار کانادا

ساعت کار برای یک کارمند تقریبا بین هفت تا هشت ساعت تعیین شده است. برای کارگر صنعتی ۴۰ ساعت در هفته و برای کارمندان دفتری ۳۵ تا ۳۷ ساعت درنظر گرفته شده است. کارمندان دولت فدرال در عرصه‌ی کاریابی خارجی اجازه‌ی دو هفته تعطیلات بعد از پایان یک سال کاری دارند. درصورت انجام کار در شش سال متوالی با همان کارفرما روزهای تعطیلات به سه هفته افزایش می‌یابد.

اطلاعات حوزه کار کانادا
اطلاعات حوزه کار کانادا

شرایط کاریابی خارجی کانادا

موسسات کاریابی خارجی در کانادا با گرفتن CV فرد متقاضی، او را به کارفرمایان معرفی می‌کنند و شرایط مصاحبه را فراهم می‌کنند. این گونه موسسات با شرکت‌های مختلف در ارتباط هستند و می‌توانند در سریع‌ترین زمان کار مناسب را برای متقاضیان پیدا کنند.

قوانین کار کانادا

نيروي كار كانادا بسيار تحصيل‏ كرده و ماهر هستند. كارفرمايان مي‌توانند كارمندان خود را از بین افراد متخصصص در زمینه‌های مختلف به ویژه در نواحی بزرگ‌تر شهري انتخاب کنند.

قوانین شکایت کارمندان

قوانين استخدامي كانادا دارای قوانين فدرال و استاني است. این قوانین برای حمايت از افراد كارگر و حقوق آن‌ها در برابر رفتار نامناسب کارفرمایان تعیین شده است. كارمندان می‌توانند نسبت به رفتارهاي ناشایستی كه بر اساس جنس، سن، نژاد، مذهب يا عدم توانايي آن‌ها اعمال مي‌گردد، شکایت کنند.

اطلاعات بیشتر…

مدارک معین در شرایط کاریابی خارجی کانادا

  • همراه داشتن اصل پاسپورت
  • ارائه شناسنامه به همراه ترجمه برای کاریابی خارجی
  • ارائه مدارک تحصیلی به همراه ترجمه آن
  • به همراه داشتن اسنادی که نشان دهنده تمکن مالی هستند.
  • مدارک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • مدارک سوابق کاری اعم از بیمه و یا قرارداد کاری یا فیش حقوقی.
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • تست های پزشکی و سلامت جسمی

شرایط لازم کاریابی خارجی

مهاجرت استانی برای کاریابی خارجی

استان‌ها و منطقه های کانادا، به جز کبک و نوناووت، برنامه‌های کاندیداهای استانی (PNP) خود را عملی می‌کنند. هرکدام از استان‌ها شرایط ویژه‌ی خود را برای انتخاب کارگران خارجی واجد شرایط برای اقامت دائم کانادا وکاریابی خارجی در PNP مورد نظر مطرح می‌کنند.

مهاجرت استانی

دولت‌های استانی با داشتن برنامه‌های مهاجرت استانی خاص خود، افرادی را انتخاب می‌کنند. افرادی که برای تأمین نیازهای بازار کار محلی خود مناسب باشند.

مهاجرت استانی، در راستا با اکسپرس اینتری، مسیر اصلی اقامت دائم کانادا را در کاریابی خارجی فراهم می‌کند. انتظار می‌رود از امسال تا ۲۰۲۳ بیش از ۸۰,۰۰۰ مهاجر فقط از روش این برنامه اقامت دائم اخذ کنند.

جزئیات برنامه مهاجرت استانی

برنامه‌های نامزدهای استانی کانادا برای بدست آوردن استعدادهای بین المللی متخصص تشکیل شده است. این برای کاریابی خارجی در استان‌هایی که با کمبود نیرو روبرو هستند کاربرد دارد. بسیاری از متقاضیان، توانسته‌اند تا از طریق برنامه PNP به کانادا مهاجرت کرده و به طور دائمی اقامت این کشور را دریافت کنند.

برخی از بهترین استان‌های کانادا برای درخواست در این برنامه عبارت‌اند از:

  • جزیره پرنس ادوارد
  • انتاریو
  • ساسکاچوان
  • مانیتوبا
  • نوا اسکوشیا
برنامه PNP در کاریابی خارجی

اگر شما یک متخصص ماهر و با تجربه در فناوری، امور مالی، آموزش، بازاریابی یا مراقبت های بهداشتی هستید، اکنون زمان مناسب برای بررسی گزینه‌های خود از طریق برنامه PNP در کاریابی خارجی است.

استان-انتاریو؛-کاریابی-خارجی
استان-انتاریو؛-کاریابی-خارجی

انتخاب‌های مهاجرت به کانادا از روش برنامه استانی

هنگام پر کردن درخواست کاریابی خارجی از طریق برنامه استانی، دو راه وجود دارد:

  • درخواست کاغذی
  • اکسپرس اینتری

پروسه‌ی درخواست کاغذی:

اولین گام این است که در استان یا منطقه منتخب، غیر ازعنوان اکسپرس اینتری درخواستی ارائه دهید. درصورتی که از آن دسته افراد دارای صلاحیت باشید، همچنین در لیست شغلی درخواست کار برخی از استان‌ها قرار بگیرید و شغل شما در این لیست باشد، استان مورد نظر درخواست شما را پذیرش می‌کند.

سپس می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید و باید یک درخواست کاغذی برای ویزای (PR) خود ارائه دهید. مدت زمان پردازش این روش معمولاً بیشتر از سیستم اکسپرس اینتری برای کاریابی خارجی است.

سیستم اکسپرس اینتری:

دو روش برای این درخواست در کاریابی خارجی وجود دارد:

اول این‌که می‌توانید در تماس با استان یا منطقه مربوطه از طریق جریان اکسپرس اینتری برای نامزدی اقدام کنید. در صورت گرفتن تاییدیه از طرف استان یا منطقه می‌توانید پروفایل اکسپرس اینتری را در راستای کاریابی خارجی بسازید. همچنین در صورت داشتن پروفایل آن را به روز کنید.

گزینه دیگر ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری و نشان دادن علاقه به استان یا منطقه ی مورد نظر است. اگر استان مورد نظر پاسخ درخواست شما را داد آن وقت می‌توانید برای روش اکسپرس اینتری اقدام کنید. برای نتیجه موفقیت آمیز تقاضا باید دارای شرایط خواسته شده در راستای کاریابی خارجی باشد.

کاربرد اکسپرس اینتری کانادا
کاربرد اکسپرس اینتری کانادا

ثبت نام مستقیم در سایت مهاجرتی استانی اکسپرس انتری

توجه کنید که اداره‌های مهاجرتی استانی کانادا برنامه امتیاز دهی گوناگونی برای کاریابی خارجی نسبت به سازمان مهاجرت فدرال کانادا دارند.

برای اینکه بتوانید ثبت نام مستقیم انجام دهید باید از سیستم نمره دهی و ارزیابی استان آگاه شوید. به همین دلیل باید به وب سایت اداره مهاجرت استان مورد نظر مراجعه کنید و قوانین امتیاز دهی آنها را در راستای کاریابی خارجی مطالعه و ارزیابی کنید.

برای ثبت نام مستقیم از روش اکسپرس انتری برنامه‌های استانی مراحل زیر باید انجام شود:

  • در برنامه‌های مهاجرت استانی ایالت منتخب ثبت نام کنید.
  • تمامی پیش نیازهای ارزیابی و بررسی استان مورد نظر برای برنامه‌ی اکسپرس انتری را آماده کنید تا در سیستم امتیازدهی استان امتیاز قابل قبول را بگیرید.
  • اگر شما توسط اداره ی مهاجرتی استان مورد نظر برای کاریابی خارجی انتخاب شوید معرفی نامه‌ی PNP دریافت خواهید کرد.
  • با داشتن معرفی نامه‌ی PNP برای دریافت ویزای اقامت دائم کانادا به صورت حضوری اقدام کنید.

کاریابی خارجی
کاریابی خارجی

راهکار پس از دریافت معرفی نامه انتخاب استانی

زمانی که معرفی نامه ی PNP خود را در راستای کاریابی خارجی از استان مورد نظر دریافت کردید می‌توانید برای دریافت ویزای اقامت دائم کانادا ثبت نام کنید. این معرفی نامه یعنی یکی از استان های کانادا از سازمان مهاجرتی فدرال کانادا درخواست کمک برای اعطای ویزای اقامت دائم برای شما را می‌کند.

چرا که این استان به وجود و تخصص شما در زمینه کاریابی خارجی نیاز دارد. اما تصمیم گیری نهایی با سازمان مهاجرت کانادا است و دریافت دعوت نامه به معنی دریافت ویزا نیست. به همین دلیل باید پیش نیازهای سازمان مهاجرت کانادا جهت اخذ اقامت دائم برنامه‌های استان را تکمیل کنید.

پیش نیازهای صدور ویزای برنامه استانی کانادا در کاریابی خارجی

برای ثبت نام در برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا جهت کاریابی خارجی باید مدارک و موارد زیر را آماده نمایید:

  • یک نسخه کپی از همه صفحات مدارک مسافرت‌های خارجی قبلی و پاسپورت
  • مدرک( CSQ) اگر برای استان کبک اقدام می‌کنید.
  • معرفی نامه‌ی PNP جهت انتخاب شدن از سوی استان مقصد
  • مدرک آزمون زبان انگلیس یا فرانسوی
  • گواهی تولد و شناسنامه
  • سند ازدواج یا طلاق در صورتی که داشته باشید.
  • سند فوت همسر قبلی اگر وجود داشته باشد.
  • مدارک موجود برای فرزندان از قبیل گواهی تولد، شناسنامه، گواهی حضانت و گواهی‌های سرپرستی در صورتی که وجود داشته باشند.
  • مدارک مربوط به محل اسکان سال‌های اخیر متقاضی از قبیل سند یا اجاره نامه
  • گواهی نداشتن سوء پیشنیه از پلیس کشور محل اقامت که بیشتر از شش ماه از زمان صدور آن نگذشته باشد.
  • عکس با شرایط مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا.
  • رسیدهای پرداخت هزینه های بررسی پرونده و صدور ویزا جهت کاریابی خارجی.

پیش نیاز صدور ویزا برای کاریابی خارجی
پیش نیاز صدور ویزا برای کاریابی خارجی

برنامه روند مهاجرت به کانادا از راه تخصص

این جریان مهاجرتی در راستای کاریابی خارجی مخصوص کارگران خارجی و فارغ التحصیلان بین المللی است که در مشاغلی با سطوح گوناگون تخصص (طبق سیستم طبقه بندی ملی ناک) فعالیت می‌کنند.

این روند به پنج برنامه دسته بندی می‎شود:

  • برنامه کارگران ماهر
  • برنامه متخصصان بهداشت
  • برنامه فارغ التحصیلان بین المللی
  • برنامه تحصیلات تکمیلی بین المللی
  • برنامه کارگران مبتدی و نیمه ماهر در کاریابی خارجی

کار در کشور کانادا
کار در کشور کانادا

متخصص بهداشت در برنامه استانی بریتیش کلمبیا

شما باید در حوزه‌های زیر کار کرده باشید تا بتوانید به عنوان متخصص بهداشت در برنامه نامزدی استانی بریتیش کلمبیا در حوزه کاریابی خارجی حضور پیدا کنید:

  • پزشک
  • متخصص
  • پرستار دیپلمه دارای پروانه رسمی
  • پرستار بخش روانی دارای پروانه رسمی
  • پرستار متخصص
  • ماما
  • متخصصان بهداشتی متفقین همچون
  • متخصص سونوگرافی تشخیصی بالینی
  • داروسازان بالینی
  • تکنسین علوم آزمایشگاهی
  • تکنسین تکنولوژیست رادیولوژی
  • فیزیوتراپیست یا کار درمانگر

شرایط پزشکان در آموزش

برنامه نامزدی استانی نیوفاندلند و لابرادور

در این برنامه، مهاجرینی که تخصص و تجربیات مورد درخواست استان را دارند گواهینامه نامزدی استانی نیوفاندلند و لابرادور اخذ می‌کنند.

کشورهای خارجی می‌توانند از شیوه‌ی این برنامه برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست دهند. نکته قابل توجه این است که مدت ارزیابی درخواست در زمینه کاریابی خارجی کمتر از دیگر رتبه‌های مهاجرتی کانادا می‌باشد.

استان نیوفاندلند؛ کاریابی خارجی
استان نیوفاندلند؛ کاریابی خارجی

رزومه کاری کانادا

رزومه برای شما کلید موفقیت تان در استخدام سریع و فوری در کانادا برای کاریابی خارجی محسوب می‌شود. زیرا مدیر کانادایی هیچ شناختی از شما ندارد و تنها وسیله‌ی او برای آزمودن مهارت‌های شما، رزومه تان است. مهم‌ترین هدف شما در نوشتن رزومه کاری جلب نظر خواننده‌ی رزومه و کارفرمای شرکت برای گرفتن وقت مصاحبه کاری در کانادا است.

نکته در رزومه کاری

بجای صحبت درباره خودتان در رزومه، تمرکز خود را بر روی این بگذارید که کدام مهارت‌های شما برای آن‌ها مفیدتر هستند. در رزومه خود جهت کاریابی خارجی به آن‌ها نشان دهید که چطور می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. همچنین ثابت کنید ارزش افزوده شما برای آن شرکت چه خواهد بود.

در رزومه خود از کارهای روزمره و وظایف روزانه خود در شرکت‌ها صحبت نکنید. بلکه دستاوردهایتان در آن شرکت‌ها را به صورت کمّی و عددی در راستای کاریابی خارجی بیان کنید. تا حد امکان در رزومه بصورت کیفی صحبت نکنید و برای نمایش توانمندی‌ها و دستاوردهایتان از اعداد و نمودار کمک بگیرید. این روش برای کارفرما و مدیر کانادایی جذاب‌تر است و نظر او را بیشتر جلب می کند.

رزومه کاری؛ کاریابی خارجی
رزومه کاری؛ کاریابی خارجی

بخش‌های رزومه کاری برای مهاجرت به کانادا

یک رزومه کاری کانادایی برای کاریابی خارجی باید (به ترتیبی که در این مطلب بیان شده) دارای موارد زیر باشد:

  • اطلاعات تماس
  • درباره من
  • سوابق شغلی
  • تحصیلات
توجه:

اگر زمانی فکر می‌کنید نوشتن مهارت‌های تجربی و کارهای داوطلبانه‌ای که انجام داده‌اید موثرخواهد بود، این کار را انجام دهید.

رزومه کار جهت کاریابی خارجی
رزومه کار جهت کاریابی خارجی

سوابق شغلی در رزومه برای کاریابی خارجی

در قسمت سوابق شغلی، جزییات شغل‌های مرتبطی که داشته اید را بنویسید. شما نیاز به نوشتن وظایف و مسئولیت‌های خود در آن پست و جایگاه شغلی ندارید. زیرا کارفرمایان درباره آن شغل و مسئولیت‌های یک فرد در آن جایگاه شغلی جهت کاریابی خارجی اطلاعاتی دارند. به‌جای نوشتن یک پارگراف یا لیست‌های طولانی از یک لیست نشانه دار (bullet points) استفاده کنید.

دستاورد های شغلی

درمورد هر شغل و دستاوردهای کلیدی‌تان در آن شغل در راستای کاریابی خارجی بیشتر فکر کنید. می‌توانید درهر ردیف از لیست نشانه داری که برای هر سابقه کاری می‌نویسید، مواردی را یادداشت کنید. این موارد شامل موفیقت‌هایی است که به دست آورده‌اید یا مشکلاتی را که حل کرده اید. در کل هر فعالیتی که باعث درآمدزایی یا کم شدن هزینه‌‌‌های شرکت شده را بنویسید.

مورد مهم در رزومه

مهم‌ترین مورد برای مدیران و کارفرمایان در کاریابی خارجی، پول است پس به زبان پول با آن‌ها صحبت کنید. برای یک کارفرما مهم نیست که شما چه مسئله فنی را حل کرده‌اید. یا همچنین از لحاظ فنی و تکنیکی چه کار مهمی را انجام داده‌اید.

او برای کاریابی خارجی نگاه می‌کند که آیا حل این مشکل با وجود شما برای شرکت افزایش درآمد داشته است یا خیر. یا مثلا اندازه افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های دستاورد شما در رزومه شرکت چه اندازه موثر بوده است؟ و به همین طریق به میزان ارزش شما و ارزش توانایی‌هایتان برای استخدام کردن شما در شرکت خود نتیجه گیری می‌کند.

سوابق شغلی در رزومه کاری؛ کاریابی خارجی
سوابق شغلی در رزومه کاری؛ کاریابی خارجی

جستجوی شغل در وبسایت‌های کاریابی خارجی

یکی از معمول‌ترین روش‌هایی که افراد جویای کار برای کشف فرصت‌های شغلی در سال ۲۰۲۱ پیدا می‌کنند، وب سایت‌های جستجوی کار است. صدها تابلوی مشاغل آنلاین، برنامه‌ها، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، گروه‌های شبکه ای و وب سایت‌های شرکت‌ها برای انتخاب در کاریابی خارجی وجود دارند. خبر خوب این است که آن‌ها لیست‌های زیادی را برای جستجو ارائه می‌دهند.

اما در مقابل ممکن است به ‌راحتی از طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای انتخاب کاریابی خارجی غافل شوید. بنابراین بهترین مکان‌ها برای پیدا کردن نقش عالی و جدید خود معرفی می‌شوند. در این قسمت برخی از سایت‌های کاریابی خارجی را معرفی می‌کنیم.

وب سایت های کاریابی خارجی
وب سایت های کاریابی خارجی

Robert Half

در برنامه تلفن همراه و وب سایت Robert Half، هزاران لیست مشاغل در کاریابی خارجی وجود دارند. این مشاغل ممکن است درمحل، از راه دور و ترکیبی از شرکت‌هایی که در سراسر جهان با آن‌ها کار می‌کنیم باشد.

CareerBuilder

هیچ فهرستی از بهترین وب سایت‌های جستجوی کار بدون این ورژن کامل نمی‌شود. CareerBuilder در کاریابی خارجی چند نکته بزرگ به نفع خود دارد مثلا یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین آگهی شغلی در اینترنت است. عملکرد قوی آن به شما امکان می‌دهد با فیلتر چندین معیار، از جمله مکان، عنوان شغل و محدوده حقوق، جستجو کنید.

این سایت از Google AI برای مطابقت افراد جویای کار با فرصت‌های مناسب استفاده می‌کند. همچنین مشاوره و منابع شغلی را برای داوطلبان شغلی در کاریابی خارجی ارائه می‌دهد. برنامه‌های اشتراک ماهانه در جستجوی نامزدها با ایمیل های استخدامی هدف‌مند، ابزارهای مدیریت نامزد و موارد دیگر به کارفرمایان کمک می‌کند.

careerbuilder سایت کاریابی خارجی
careerbuilder سایت کاریابی خارجی

LinkedIn

این سایت شبکه برتر به شما امکان می‌دهد نه تنها از طریق لیست مستقیم کارفرمایان، بلکه از طریق ارتباط با شبکه گسترده خود نیز شغل پیدا کنید. نمایه شما به عنوان رزومه شما عمل می‌کند و به راحتی می‌توانید مطالب مرتبط با شغل را پیدا کرده و به اشتراک بگذارید، در پست های رهبری فکری افراد برجسته در زمینه خود غوطه ور شوید و توصیه هایی را درخواست یا ارائه دهید.

علاوه بر این، گروه‌های صنعتی به شما امکان می‌دهند در بحث‌های حرفه ای شرکت کنید و شرکت‌هایی را که برای شما جالب است – و مربوط به جستجوی کار شما است – دنبال کنید. ویژگیهای حق بیمه عملکردها و خدمات جستجوی پیشرفته تری را ارائه می‌دهد.

Eluta

الوتا یک موتور جستجو است که دارای آگهی‌های استخدام از بیش از ۱۰.۰۰۰وب سایت کارفرمایان در سراسر کانادا است. Eluta پیوندهایی را به آگهی‌های شغلی کارفرمایان اصلی جهت کاریابی خارجی ارائه می‌دهد. داوطلبان می‌توانند برای هشدارهای ایمیل ثبت نام کنند که مشاغل جدید را مطابق با معیارهای جستجوی آن‌ها اعلام می‌کند.

Google for Jobs

Google for Jobs لیست مشاغل از سایت‌های سراسر وب را جمع آوری می‌کند. از جمله چندین مورد که در این پست ذکر شده است. همانطور که از Google استفاده می‌کنید و از همان صفحه اصلی جستجوی آنها استفاده کنید. عبارات کلیدی مانند “مشاغل حسابداری” را جستجو کنید تا لیستی از موقعیت های موجود را بدست آورید.

نتایج همچنین رتبه های شرکت و اطلاعات حقوق و دستمزد این موقعیت را در صورت وجود نشان می دهد. اگر چیزی توجه شما را به خود جلب کرد، روی دکمه ای که روی آن نوشته شده است، کلیک کنید. برای مثال ، “Apply on LinkedIn” تا مستقیماً به منبع لیست مشاغل بروید و درخواست دهید. یکی از مزایای کلیدی Google برای مشاغل این است که نتایج اضافی را حذف می‌کند و فقط یک لیست برای هر موقعیت باز نشان می‌دهد.

google-for-jobs کاریابی خارجی
google-for-jobs کاریابی خارجی

ZipRecruiter

ZipRecruiter به عنوان ابزاری برای مشاغل کوچک برای ارسال لیست مشاغل با قیمت مناسب آغاز شد. در حال حاضر یک بازار اشتغال آنلاین در راستای کاریابی خارجی است. همچنین از هوش مصنوعی برای ارتباط مشاغل با کارجویان از طریق تلفن همراه، وب و خدمات ایمیل استفاده می‌کند. از برنامه تلفن همراه ZipRecruiter برای مرور و درخواست مشاغل استفاده کنید و به محض مشاهده برنامه خود مطلع شوید. این شرکت با چندین هیئت مدیره مشاغل برجسته همکاری می‌کند.

سایت کاریابی خارجی ZipRecruiter
سایت کاریابی خارجی ZipRecruiter

نحوه استفاده بهینه از وب سایت‌های کاریابی خارجی

برای افزایش شانس خود هنگام جستجوی شغل جدید، مطمئن شوید که رزومه شما عالی و حرفه‌ای است. رزومه شما و مشخصات شما در وب سایت‌های شغلی برای یک شرکت بسیار مهم است. شما هوشمند هستید که ثبت نام کنید و هشدارها را با بیش از یک سایت جهت کاریابی خارجی تنظیم کنید. زیرا هر کدام تجربه و لیستی از مزایای کمی متفاوت را ارائه می‌دهند.

یک شرکت متخصص در زمینه کار ممکن است به عنوان اولین ایستگاه شما ارزشمند باشد. با همه این موارد از روش‌های دیگر برای یافتن شغل، مانند رویدادهای شبکه‌ای حضوری، تماس با همکاران سابق، نمایشگاه‌های کار و…غافل نشوید.

وب سایت های کاریابی خارجی
وب سایت های کاریابی خارجی

مهاجرت از طریق اسکیل ورکر

برنامه اسکیل ورکر کانادا یکی از روش‌های مهاجرتی در زمینه کاریابی خارجی است. برای واجد شرایط بودن این برنامه باید، تمام حداقل شرایط را رعایت کنید. الزاماتی جهت مهاجرت روش اسکیل ورکر وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌دهیم.

الزامات مهم این برنامه شامل موارد زیر می‌شود:

  • تجربه کاری ماهر
  • توانایی زبانی
  • تحصیلات

اسکیل ورکر کانادا؛ کاریابی خارجی
اسکیل ورکر کانادا؛ کاریابی خارجی

عوامل انتخاب افراد به روش اسکیل ورکر

درصورتی که از حداقل شرایط برخوردار هستید، درخواست شما را بر اساس موارد زیر در کاریابی خارجی ارزیابی می‌شود:

  • سن
  • تحصیلات
  • تجربه کاری
  • پیشنهاد شغلی معتبر از کارفرمای کانادایی
  • مهارت زبان انگلیسی و/ یا فرانسوی
  • سازگاری با جامعه کانادا

امتیاز اسکیل ورکر در کاریابی خارجی

این عوامل بخشی از یک شبکه ۱۰۰ امتیازی است که برای بررسی صلاحیت برنامه کارگران ماهر فدرال استفاده می‌شود. برای عملکرد خوب و رسیدن به نتیجه دلخواه باید در هر یک از شش عامل امتیاز کسب کنید. شما باید حداقل نمره قبولی ۶۷ را در راستای کاریابی خارجی دریافت کنید.

امتیاز اسکیل ورکر؛ کاریابی خارجی
امتیاز اسکیل ورکر؛ کاریابی خارجی

مهارت زبان در کاریابی خارجی

بسیار مهم است که بتوانید به یک یا هر دو زبان رسمی کانادا ارتباط برقرار کنید. دانستن زبان انگلیسی، فرانسه یا هر دو به شما در بازار کار کانادا کمک می‌کند. برای مهارت‌های زبان انگلیسی و فرانسوی خود می‌توانید حداکثر ۲۸ امتیاز کسب کنید. آن‌ها بر اساس توانایی‌های شما در (نوشتن، خواندن، گوش کردن و صحبت کردن) امتیاز می‌دهند.

اثبات سطح زبان

برای اثبات سطح زبان خود باید در آزمون زبان تأیید شده شرکت کنید. برای اندازه گیری سطح انگلیسی یا فرانسوی شما، از موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • معیارهای زبان کانادایی (CLB) برای زبان انگلیسی
  • Niveaux de compétence linguistique canadiens (NCLC) برای زبان فرانسه

سطح زبان رسمی کانادا در کاریابی خارجی

شما باید حداقل سطح CLB 7 یا NCLC 7 را برای یک زبان رسمی در هر چهارحوزه زبان در کاریابی خارجی بگیرید . برای کسب امتیاز زبان دوم رسمی، باید حداقل سطح CLB 5 یا NCLC 5 را در هر چهار حوزه زبان داشته باشید. پس از شرکت در آزمون زبان، می‌توانید ببینید دقیقاً چند امتیاز برای فاکتور انتخاب زبان به شما می‌دهند.

آزمون زبان؛ کاریابی خارجی
آزمون زبان؛ کاریابی خارجی

اعتبار نتایج آزمون زبان

هنگام ارائه درخواست برای اقامت دائم در کاریابی خارجی، از نتایج آزمون شما باید کمتر از دو سال گذشته باشد. اگر برای درخواست اقامت دائم دعوت شده‌اید بررسی کنید که نتایج آزمون زبان شما همچنان در هنگام درخواست مجدد معتبر است. اگر برای درخواست اقامت دائم دعوت نشده‌اید، شاید بخواهید مطمئن شوید که نتایج شما برای بقیه مدتی که در استخر هستید معتبر است.

اگر نتایج شما قبل از درخواست شما در راستای کاریابی خارجی منقضی شود، باید:

  • دوباره در آزمون شرکت کنید.
  • قبل از انقضای نتایج آزمون خود درخواست دهید.
  • دعوت را رد کنید و به استخر برگردید تا در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه آزمون

اگر با نتایج آزمون زبان که منقضی شده است درخواست اقامت دائم کنید، آن‌ها درخواست شما را رد می‌کنند. می‌توانید از نتایج آزمون زبان برای پیدا کردن سطح CLB خود در راستای کاریابی خارجی استفاده کنید.

آزمون سطح زبان؛ کاریابی خارجی
آزمون سطح زبان؛ کاریابی خارجی

تجربه کاری ماهر در کاریابی خارجی

تجربه کاری ماهر یعنی شما در یک گروه از این مجوعه شغلی طبقه بندی مشاغل ملی (NOC) کار کرده‌اید:

  • مشاغل مدیریتی (نوع مهارت ۰)
  • مشاغل حرفه ای (سطح مهارت A)
  • مشاغل فنی و حرفه های ماهر (سطح مهارت B)

وظایف مندرج در NOC

شما باید نشان دهید که در حین کار در شغل خود، وظایف مندرج در بیانیه شرح شغل در NOC را انجام داده‌اید. این بیانیه شامل همه وظایف اساسی در راستای کاریابی خارجی، برای متقاضیان می‌شود. تجربه کاری ماهر شما باید در همان مجموعه صورت گرفته باشد.

تجربه کاری شما در این برنامه باید با دریافت دستمزد یا کمیسیون باشد. کار داوطلبانه یا کارآموزی بدون دستمزد تجربه در اسکیل ورکر کانادا برای کاریابی خارجی محسوب نمی‌شود. شما باید حداقل یک سال کار مداوم یا ۱۵۶۰ ساعت (۳۰ ساعت در هفته) تجربه کسب کرده باشید.

ساعات کاری در سوابق شغلی؛ کاریابی خارجی
ساعات کاری در سوابق شغلی؛ کاریابی خارجی

همچنین می‌توانید این کار را به چند روش مختلف در کاریابی خارجی انجام دهید:

  • تمام وقت در یک شغل: ۳۰ ساعت در هفته به مدت ۱۲ ماه = یک سال تمام وقت (۱۵۶۰ ساعت)
  • مقدار مساوی در کار پاره وقت: به عنوان مثال ۱۵ ساعت در هفته به مدت ۲۴ ماه = ۱ سال تمام وقت (۱۵۶۰ ساعت)
  • تمام وقت در بیش از یک شغل: ۳۰ ساعت در هفته به مدت ۱۲ ماه در بیش از یک شغل = ۱ سال تمام وقت (۱۵۶۰ ساعت)

سابقه کار پاره وقت

تجربه کاری ماهر شما باید شامل کار پولی، دستمزد پرداخت شده یا کمیسیون باشد. آن‌ها کار داوطلبانه یا کارآموزی بدون حقوق را در کاریابی خارجی حساب نمی‌کنند. برای کار پاره وقت، می‌توانید بیشتر یا کمتر از ۱۵ ساعت در هفته کار کنید تا زمانی که به ۱۵۶۰ ساعت برسد.

برای به دست آوردن ساعات مورد نیاز برای درخواست، می‌توانید در بیش از یک شغل پاره وقت کار کنید. آن‌ها مدتی زمانی را که بیش از ۳۰ ساعت در هفته صورت می‌گیرد، حساب نمی کنند.

کار پاره وقت؛ کاریابی خارجی
کار پاره وقت؛ کاریابی خارجی

سابقه کار دانشجویی

تجربه کاری به دست آمده در حین تحصیل ممکن است به حداقل الزامات شما در کاریابی خارجی کمک کند اگر کار شما:

  • با دستمزد یا کمیسیون پرداخت شده باشد.
  • مداوم بوده یعنی (در اشتغال هیچ مکثی وجود نداشته باشد).
  • تمام شرایط دیگر برنامه را برآورده می‌کند.

کار دانشجویی؛ کاریابی خارجی
کار دانشجویی؛ کاریابی خارجی

تحصیلات در راستای کاریابی خارجی

اگر در کانادا به مدرسه رفته‌اید، باید مدرک دیپلم یا مدرک کانادایی در مراکز آموزشی زیر داشته باشید:

  • آموزش متوسطه (دبیرستان) یا
  • آموزش در دانشگاه

اگر تحصیلات خارجی دارید ، باید موارد زیر را داشته باشید:

  1. اعتبارنامه تکمیل شده برای درخواست کاریابی خارجی
  2. ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA)، برای مقاصد مهاجرت که از یک سازمان تعیین می‌شود. این بررسی، برابری تحصیلات شما با یک گواهی، دیپلم یا مدرک تکمیل شده از یک مرکز آموزشی کانادا را نشان می‌دهد.

تحصیل در کشور کانادا؛ کاریابی خارجی
تحصیل در کشور کانادا؛ کاریابی خارجی

محل زندگی در کانادا

شما باید برای زندگی در خارج از استان کبک برنامه ریزی کنید. استان کبک کارگران ماهر خود را بصورت برنامه‌ای جداگانه در کاریابی خارجی انتخاب می‌کند. اگر قصد زندگی در کبک را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر به کارگران ماهر انتخاب شده در کبک مراجعه کنید.

وقتی مشخصات خود را پر می‌کنید، از شما سوال می‌شود که قصد دارید در کدام قسمت کاناد زندگی کنید. اما اگر به‌عوان نامزد استان انتخاب شوید، باید در استانی که شما را نامزد کرده است برای کاریابی خارجی ساکن شوید.

زندگی در کشور کانادا؛ کاریابی خارجی
زندگی در کشور کانادا؛ کاریابی خارجی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با همکاران ما در گروه بین المللی آرتا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *