مهاجرت به کانادا

تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

آنچه باید بدانیم: تبدیل اقامت PR به اقامت دائم کانادا و تفاوت اقامت دائم با اقامت پی آر، اقامت دائم و درخواست شهروندی کانادا و …

اقامت PR چیست؟

PR مخفف کلمه Permanent residence نوعی از وضعیت مهاجرتی است. معنی آن داشتن اقامت دائم در کاناداست.

کسانی که اقانت دائم کانادا را دارند، زمان پرواز به کانادا باید کارت PR معتبر یا سند مسافرتی خود را همراه داشته باشند. در غیر این‌صورت اگر کارت PR یا PRTD نداشته باشید، احتمالا نمی‌توانید سوار هواپیما، قطار، اتوبوس یا قایق شوید.

مقیم کشور کانادا

مقیم دائم کانادا کسی است که با مهاجرت به کشور کانادا به صورت قانونی از حق اقامت دائم برخوردار شده است، اما در عین حال شهروند کانادایی به حساب نمی آید.

به بیانی دیگر، افرادی که اقامت پی آر دارند، شهروندان مهاجر دیگر کشورهای دنیا هستند. همچنین، شخصی با وضعیت مهاجرتی موقت در کانادا، از جمله دانشجویان و یا نیروی کار خارجی، مقیم دائم کانادا به حساب نمی آیند. برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم باید به این موضوعات دقت کنید.

اقامت در کانادا؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم
اقامت در کانادا؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

حقوق افراد دارای اقامت PR

مزایا داشتن اقامت پی آر

  • به اکثر مزایای اجتماعی که شهروندان کانادایی از آنها برخوردار هستند، دسترسی دارید. مانند بیمه خدمات درمانی
  • می‌توانید در هر جایی از کشور کانادا زندگی، کار و تحصیل کنید.
  • می‌توانید برای حق شهروندی خود در کانادا اقدام کنید.
  • تحت پوشش و حمایت قانون کانادایی و منشور حق و آزادی کانادا قرار می‌گیرید.
  • امکان خروج و ورود به مرزهای کانادا با استفاده از کارت اقامت دائم کانادا یا اسناد سفر اقامت دائم (PRTD).

نکته مهم در PR

اما نکته حائز اهمیت این است که شما باید مالیات خود را پرداخت کنید و به تمام قوانین کشور کانادا احترام بگذارید. همچنین مجاز به انجام رای و فعالیت در یک دفتر سیاسی نیستید، و نمیتوانید شغلی با مجوزهای امنیتی سطح بالا داشته باشید. در ادامه به بررسی تبدیل اقامت PR به اقامت دائم می‌پردازیم.

حقوق افراد دارای اقامت پی آر؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم
حقوق افراد دارای اقامت پی آر؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

شرایط دریافت اقامت PR کانادا

  • معاینه پزشکی و گواهی عدم سوءپیشینه
  • ارسال درخواست ویزای اقامت PR و هزینه های جانبی
  • پرداخت هزینه درخواست اقامت PR
  • مصاحبه با نمایندگان امور مهاجرت
  • آزمون سنجش مهارت‌ها
  • مدارک تحصیلی و نتایج آزمون سطح زبان

شرایط اقامت PR
شرایط اقامت PR

کارت اقامت PR کانادا

کارت PR به معنای اخذ اقامت دائم در کانادا است. درصورتی که به خارج از کانادا سفر کردید، هنگام بازگشت با یک وسیله نقلیه تجاری، مانند هواپیما، قایق ، قطار یا اتوبوس، باید کارت و گذرنامه خود را نشان دهید.

واجد شرایط اخذ اقامت دائم

به محض تأیید شخص برای اقامت دائم کانادا ، وی واجد شرایط درخواست کارت اقامت دائم کانادا (کارت PR) است. کارت پی آر نشان می دهد که شما دارای اقامت دائم کانادا هستید و می تواند برای سفر به داخل و خارج از کشور استفاده شود.

درخواست تبدیل اقامت PR به اقامت دائم ، باید به اداره مهاجرت ، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال شود.

اعتبار کارت PR

معمولا اعتبار کارت PR ۵سال است، اما در برخی مواقع اعتبار آن یکساله بوده. تاریخ انقضای کارت روی آن درج شده است.

به دارندگان کارت PR توصیه می شود که تاریخ انقضا کارت خود را ثبت کنند و شش ماه قبل از انقضا کارت خود ، درخواست تمدید آن را کنند. شما می‌توانید برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم اقدام فرمائید.

اعتبار کارت پی آر؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم
اعتبار کارت پی آر؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

با انقضای کارت PR، وضعیت اقامت دائم از بین نمی‌رود. تنها در صورت پشت سر گذاشتن مراحل رسمی، می توان اقامت PR را از دست داد.

ازدست دادن اقامت دائم:

  • افراد داوطلبانه از وضعیت اقامت دائم خود را از دست می‌دهند.
  • دستور حذف علیه شخص صادر شده و لازم الاجرا می‌شود.
  • شخص شهروند کانادا می‌شود.

داوطلبانه از وضعیت اقامت دائم انصراف بدهید

حتی در مواردی که تعهدات اقامت را برآورده نکنید، تا زمانی که تصمیم رسمی در مورد وضعیت اقامت خود نگیرید، باز هم دارای اقامت PR هستید. از دست دادن وضعیت اقامت PR به طور خودکار اتفاق نمی‌افتد.

شما همچنین می‌توانید جهت تبدیل اقامت PR به اقامت دائم اقدام کنید. شاید زمانی برسد که شما دیگر نخواهید اقامت دائم کانادا را داشته باشید. در اینصورت داوطلبانه درخواست لغو اقامت پی آر می‌دهید. اطلاعات بیشتر…

شرایط اقامت دائم:

برای حفظ وضعیت اقامت دائم در کانادا ، شخص باید یک تعهد اقامت داشته باشد. تعهد اقامت به حضور فیزیکی شخص در داخل کانادا برای مدت زمان مشخصی اشاره دارد.

تعهد اقامت کانادا برای اقامت دائم ، فرد را ملزم می کند حداقل در مدت ۵ سال ۷۳۰ روز در داخل کانادا حضور فیزیکی داشته باشد یا تحت یکی از چندین استثنا قرار گیرد.

جهت اطلاعات بیشتر درمورد تبدیل اقامت PR به اقامت دائم با همکاران ما در گروه بین المللی آرتاجابز تماس بگیرید.

شرایط اقامت دائم در کانادا؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم
شرایط اقامت دائم در کانادا؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

چگونگی تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

درخواست تابعیت

بر اساس اصلاحاتی که در قانون شهروندی از اواخر سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، دارندگان اقامت دائمی کانادا، می‌توانند انتظار روند سریعتر و آسانتر درخواست شهروندی را داشته باشند.

از متقاضیان واجد شرایط لازم است آزمون تابعیت کانادا را بگذرانند و در صورت درخواست IRCC ممکن است از آنها خواسته شود قبل از حکم شهروندی مصاحبه کنند.

متقاضیان پس از تأیید، در یک مراسم شهروندی برای ادای سوگند شهروندی شرکت می‌کنند و در آنجا رسماً شهروند کانادا می‌شوند. این مراحل برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم لازم است.

تابعیت دوگانه

از آنجا که کانادا تابعیت مضاعف را به رسمیت می‌شناسد ، پس از تأیید درخواست شما توسط IRCC ، شما ملزم به ترک تابعیت طبیعی خود نخواهید شد.

حقوق و مسئولیت ها

هنگامی که به یک مقیم دائم تابعیت کانادا اعطا شد، آنها از حقوق و مسئولیت های یک شهروند طبیعی کانادا برخوردار می شوند.

اگرچه ساکنان دائمی کانادا، بسیاری از حقوق یک شهروند را دارند، اما تفاوت های قابل توجه در حق رأی دادن در انتخابات فدرال، استانی و شهرداری کانادا و حذف تعهدات اقامت وجود دارد.

چگونگی تبدیل اقامت PR به اقامت دائم کانادا
چگونگی تبدیل اقامت PR به اقامت دائم کانادا

مراسم شهروندی برای اقامت دائم

مراسم شهروندی

آخرین قدم برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم ، سوگند یاد کردن است. مراسم شهروندی در سراسر کشور و هر زمان از سال برگزار می‌شود.

تقریبا ۱ تا ۲ هفته پیش از مراسم ، سایت رسمی کشور کانادا اطلاعیه‌ای با تاریخ، زمان و مکان برای شما ارسال می‌کند.

در صورت عدم شرکت در مراسم باید پیامی برای سایت رسمی کانادا ارسال کنید. درغیر این صورت ممکن است پردازش درخواست شما را متوقف کنند و به شما تابعیت ندهند.

شرکت در مراسم شهروندی

در طول مراسم باید در اتاق بمانید، اگر فرزندتان بی قراری کرد، همراه شما میتواند او را از اتاق خارج کند. زبان مراسم به صورت زبان انگلیسی و فرانسوی است.

سوگند یاد کردن، اخذ گواهی تابعیت، خواندن سرود ملی از کارهایی هستند که باید در مراسم انجام شود. یک قاضی یا مقام شهروندی مراسم را بر عهده دارد و گلمات سوگندنامه را به زبان فرانسوی و انگلیسی می‌خواند.

مراسم شهروندی آخرین مرحله تبدیل اقامت PR به اقامت دائم است.

مراسم شهروندی کانادا
مراسم شهروندی کانادا

مدارکی که باید در مراسم شهروندی همراه خود داشته باشید:

  • اطلاعیه مراس
  • کارت اقامت دائم (حتی اگر منقضی شده باشد) یا تأیید اقامت دائم
  • شناسنامه
  • مدارک شناسایی که عکس و امضای شما را داشته باشد
  • اسناد هویت خارجی
  • ترجمه مدارک به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • گذرنامه و اسناد مسافرتی

اطلاعات بیشتر…

مراسم شهروندی کانادا
مراسم شهروندی کانادا

آزمون مراسم شهروندی جهت تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

تاثیر کووید ۱۹ در آزمون شهروندی

به علت شیوع ویروس کووید ۱۹ تمام آزمون‌های حضوری لغو شده است. اکنون از متقاضیان دعوت می‌شود تا آزمون را به ضورت آنلاین انجام دهند. در غیر اینصورت می‌توانید تا اعلام برگذاری آزمون حضوری صبر کنید. برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم باید آزمون شهروندی را انجام دهید.

برای آزمون مجدد، مصاحبه و جلسات دادرسی (از جمله جلسات کنفرانس ویدیویی) منتظر بمانید تا سایت رسمی کانادا با شما تماس بگیرند. اگر می‌خواهید قرار خود را تغییر دهید، با دفتری که دعوت نامه را ارسال کرده تماس بگیرید.

آزمون شهروندی کانادا(1)
آزمون شهروندی کانادا(۱)

آزمون شهروندی

شرایط شرکت در آزمون یا مصاحبه به سن و برنامه شما بستگی دارد. آزمون شهروندی نشان می‌دهد که درباره کانادا چه اطلاعاتی دارید. درواقع شما درمورد کشور کانادا به ۲۰ سوال در حوزه‌های مختلف پاسخ می‌دهید.

موارد سوالات آزمون:

  • تاریخ
  • جغرافیا
  • اقتصاد
  • دولت
  • قوانین
  • نمادها

نکته

سوالات آزمون شهروندی بر اساس راهنمای آموزش رسمی تابعیت قرار داده می‌شود و از آزمون شهروندی برای ارزیابی مهارت‌های زبان شما به زبان انگلیسی یا فرانسوی استفاده نمی‌شود.

برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم باید به این نکات توجه فرمائید.

سوالات آزمون شهروندی کانادا
سوالات آزمون شهروندی کانادا

شرایط قبولی در آزمون شهروندی

  • آزمون به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • تعداد سوالات ۲۰ عدد
  • مدت زمان پاسخ دهی ۳۰ دقیقه
  • سوالات بصورت گزینه‌ای و درست یا غلط
  • دریافت حداقل ۱۵ پاسخ صحیح در آزمون برای قبولی

طریقه آزمون

آزمون شهروندی جهت تبدیل اقامت PR به اقامت دائم معمولاً به صورت کتبی انجام می‌شود ولی برخی مواقع ممکن است شفاهی باشد. یک مقام شهروندی ممکن است در روز آزمون تصمیم بگیرد که شما به جای آزمون کتبی، یک آزمون شفاهی داشته باشید.

نوع آزمون بر اساس موارد مختلفی تعیین می‌گردد. به عنوان مثال، اگر در خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی یا فرانسوی مشکل دارید، آزمون بصورت شفاهی انجام می‌شود.

در برخی موارد، جلسه دادرسی در تاریخ آزمون اصلی برگزار می شود. در بیشتر موارد، ۴ تا ۸ هفته پس از تاریخ آزمون اصلی انجام می‌شود. اگر مدتی بعد از این تاریخ باشد، سایت رسمی کانادا اعلانی را با تاریخ، زمان و مکان برای شما ارسال خواهد کرد.

مطالعه آزمون شهروندی
مطالعه آزمون شهروندی

جزوه آزمون شهروندی

آزمون جدید شهروندی کانادا در راستای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم بر مبنای جزوه مطالعاتی این آزمون به نام “کانادا را کشف کنید”: حقوق و مسئولیت های شهروندی” اجرا شده است.

این جزوه‌ی مطالعاتی دارای ۶۸ صفحه می‌باشد و در این نسخه جدید مطالبی که نیاز به حافظه سپردن دارند بیشتر دیده می شود.

جزوه آزمون حاوی اطلاعاتی در رابطه با حقوق و مسئولیت‌های شهروند کانادایی، تاریخ کانادا، مبارزه‌های تاریخی کانادا، سمبل ها، ارزش‌ها و موسسه‌های کانادایی است.

همچنین در این جزوه جدید اهمیت بیشتری برای سیستم حکمرانی و سیاست‌های کانادا در نظر گرفته شده و در این نسخه نگاه دقیق تری به جمعیت بومی کانادا و تاریخ آن‌ها نیز شده است.

صورت سوالات

همانند آزمون قبلی، این آزمون از ۲۰ سوال چند گزینه‌ای شکل گرفته که متقاضی برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم باید در مدت ۳۰ دقیقه به آن‌ها جواب دهد.

در صورت داشتن پنج عدد پاسخ اشتباه یا بیشتر، متقاضی موفق به انجام آزمون نخواهد شد و باید دوباره برای ثبت نام در آزمون عمل کند.

حق شهروندی کانادا

کار در کشور کانادا

بهترین شرایط اقامتی برای هر مهاجر، تبدیل اقامت PR به اقامت دائم کانادا و اخذ حقوق شهروندی می‌باشد.

هر مهاجری با اخذ اقامت دائم کانادا، می‌تواند از تمامی حقوق یک فرد کانادایی بهره‌مند شود. کشور کانادا به عنوان یکی از پیشرفته ‌ترین کشورهای جهان، مزایای فوق العاده ای را برای شهروندان خود فراهم ساخته است.

بررسی شرایط جهت تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

·سن

افراد در حیطه‌ی سنی ۱۸ تا ۵۴ سال می‌توانند اقدام برای دریافت شهروندی کشور کانادا را انجام دهند.

·وضعیت اقامتی

متقاضیان تبدیل اقامت PR به اقامت دائم باید در زمان اقدام برای شهروندی کانادا دارای کارت PR در این کشور باشند.

همچنین در بازه پنج ساله پیش از فرستادن درخواست شهروندی، حداقل سه سال (۱۰۹۵ روز) در داخل کانادا اقامت داشته باشند.

اگر که در طول مدت پنج ساله قبل از درخواست برای شهروندی کانادا، فرد زمانی را دارای اقامت موقت باشد، مدت زمان طی شده در این شرایط به صورت نصف محاسبه می‌شود.

در صورتی که فرد در این زمان مدتی را با حکم دادگاه در زندان گذرانده باشد امکان دارد این مدت زمان تحت تاثیر قرار گیرد.

·مدت زمان حضور در کانادا برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم

همان‌طور که در مطلب بالا اشاره شد متقاضی باید حداقل به مدت سه سال از زمان معین پنج ساله‌ی اقامت را در کانادا حضور داشته باشد.

·توانایی برای برقراری ارتباط به زبان رسمی کشور کانادا

هرکدام از متقاضیان ۱۸ تا ۵۴ ساله باید با یکی از زبانهای رسمی کشور کانادا (انگلیسی یا فرانسوی) توانایی برقراری ارتباط داشته باشد.

· انجام موفقیت آمیز آزمون شهروندی

هر متقاضی ۱۸ تا ۵۴ ساله باید آزمون شهروندی کانادا را با موفقیت سپری کند تا بتواند برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم کانادا اقدام کند.

· پرداخت کردن مالیات

متقاضی باید مالیات خود را در صورت ضرورت با توجه به سیستم مالیاتی کشور کانادا حداقل برای مدت سه سال از زمان پنج ساله پرداخت کرده باشد .

· نداشتن سوء سابقه کیفری

متقاضی در صورت انجام اعمال مجرمانه در داخل و یا خارج از کانادا، ممکن است با رد درخواست شهروندی و عدم تبدیل اقامت PR به اقامت دائم رو به رو شود.

شرایط تبدیل اقامت پی آر به اقامت دائم
شرایط تبدیل اقامت پی آر به اقامت دائم

مهم‌ترین مزایای شهروندی

کشور کانادا با فراهم کردن امکاناتی جهت تبدیل اقامت PR به اقامت دائم باعث بوجود آمدن مزایای قابل توجهی نیز شده است.

· موقعیت‌های شغلی بهتر

شهروندان کانادایی به دلیل تبدیل اقامت PR به اقامت دائم اکنون می‌توانند برای تعداد زیادی از شغل‌های دولتی که علاوه بر تخصص، نیازمند داشتن شهروندی این کشور هست اقدام کنند.

همچنین می‌‌توانند در انتخابات شرکت کرده و برای شغل‌های سیاسی نامزد شوند. این گروه از موقعیت‌های شغلی برای دارندگان اقامت PR امکان پذیر نیست.

·امکان استفاده از پاسپورت کانادایی برای سفر

اکثر مهاجران به دنبال استفاده از پاسپورت کانادایی خود برای سفرهای بین المللی هستند.

ارزش پاسپورت کانادایی و اعتماد جهانی نسبت به مردم این کشور این توانایی را به شهروندان کانادایی می‌دهد تا بدون داشتن ویزا به بیش از ۱۶۰ کشور جهان سفر کنند.

اخذ ویزای کانادا

·ثبات وضعیت

برخلاف وضعیت اقامتی موقت و یا دائم، شهروندان کانادایی با وجود تبدیل اقامت PR به اقامت دائم هیچ محدودیت زمانی برای حضور در داخل کانادا ندارند.

این افراد می‌توانند به مدت زمان دلخواه خود خارج از کانادا اقامت داشته باشند بدون اینکه وضعیت اقامتی آن‌ها در کانادا دچار مشکلی شود.

همچنین به عنوان یک شهروند کانادایی، فرد درصورت ارتکاب عملی مجرمانه مجبور به از دست دادن وضعیت اقامتی خود نیست و تقریبا سلب حق شهروندی او غیرممکن است.

· عدم نگرانی از وضعیت مهاجرتی

در بهترین حالت افراد دارای اقامت دائم لازم است هر پنج سال جهت تمدید کارت اقامت دائم، مدارک خود را برای اداره مهاجرت و شهروندی کانادا ارسال کنند.

این پروسه باعث از دست دادن زمان و هزینه‌های اضافی برای مهاجر می‌باشد. شهروندان کانادایی با تبدیل اقامت PR به اقامت دائم فارغ از این دغدغه هستند و به راحتی در شرایط ثبات می‌توانند به زندگی و فعالیت خود ادامه دهند.

درخواست های شهروندی آنلاین

اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ابزار وب سایت جدیدی را راه اندازی کرد. این ابزار اجازه می‌دهد درخواست‌های شهروندی به صورت آنلاین ارسال شوند.

IRCC قبلاً در حال توسعه و آزمایش این ابزار جدید، به عنوان بخشی از ابتکار نوسازی شهروندی بود. همیشه هدف IRCC کارآمدتر کردن فرایند درخواست بوده است. برنامه آنلاین جدید در راستای تبدیل pr به اقامت دائم بسیار کاربر پسند است.

ارسال درخواست شهروندی

به عنوان مثال، اکنون می‌توانید برنامه‌های تا حدی تکمیل شده را ذخیره کرده و بعداً آن‌ها را از سر بگیرید. همچنین اسناد و مدارک مربوط به پرداخت را بارگذاری، PDF را چاپ و درخواست تأیید دریافت کنید. جهت اطلاعات بیشتر برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم با همکاران ما در گروه آرتاجابز تماس بگیرید.

ارسال درخواست شهروندی؛ تبدیل PR به اقامت دائم
ارسال درخواست شهروندی؛ تبدیل PR به اقامت دائم

نکات لازم درخواست شهروندی آنلاین

لطفاً توجه داشته باشید که اگر متقاضی روی کاغذ درخواست کرده باشد، نباید مجدداً به صورت آنلاین درخواست دهد. IRCC این ابزار را برای آزمایش ظرفیت پلتفرم در اواخر سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.

اکنون آماده است تا با استفاده از رویکرد مرحله‌ای برنامه شهروندی آنلاین را برای گروه‌های بیشتری از متقاضیان باز کند. از ۱۱ آگوست ۲۰۲۱، IRCC برنامه آنلاین خود را برای همه متقاضیان ۱۸ سال و بالاتر که شرایط زیر را دارند، باز کرده است.

شرایط متقاضیان

  • به عنوان یک فرد (نه به عنوان یک خانواده) درخواست می‌کنند.
  • نماینده ندارند.
  • اعلان اقامت در خارج از کانادا را به عنوان کارمند دولت یا عضو خانواده کارمند دولت اعلام نمی‌کنند.

در اواخر امسال، آن‌ها برنامه آنلاین را برای گروه‌های زیر انجام می‌شود:

  • خانواده ها (گروه ها)
  • خردسالان زیر ۱۸ سال

در سال ۲۰۲۲، برنامه آنلاین برای افراد زیر باز می‌شود:

  • نمایندگانی که از طرف مشتریان خود درخواست کنند.
  • مشتریانی که اقامت خود را در خارج از کانادا به عنوان خادم تاج یا با یکی از اعضای خانواده خدمتکار تاج اعلام می کنند.

ارسال درخواست شهروندی آنلاین؛ تبدیل PR به اقامت دائم
ارسال درخواست شهروندی آنلاین؛ تبدیل PR به اقامت دائم

اعطای شهروندی به کودکان متولد شده در کانادا

اقامت دائم کانادا به کودکان؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم
اقامت دائم کانادا به کودکان؛ تبدیل اقامت PR به اقامت دائم
قانون شهروندی کانادا و تبدیل اقامت PR به اقامت دائم بر اساس قوانین شهروندی در قانون اساسی این کشور مشخص شده‌است.

یکی از جالب‌ترین ماده‌های این قانون تحت عنوان ” جاست سویل” (در فارسی به معنای خاک کشور) مورد توجه مهاجران قرار دارد.

کلمه جاست سویل از عبارتی لاتین به معنای “حق خاک” گرفته شده که با توجه به آن هر کودکی که در داخل مرزهای یک کشور به دنیا می‌آید، بصورت خودکار شهروندی آن کشور را بدست می‌آورد.

متاسفانه این قانون در جهان امروزی به سمت نادیده گرفته شدن پیش می‌رود و کشورهای زیادی به طور کلی آن را نادیده می‌گیرند. (مانند هند و مالت)

اجرا جاست سویل

یا محدودیت‌های زیادی برای آن قائل می‌شوند (بخصوص کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آلمان و انگلیس و نیوزلند و ….) دست کم شهروند بودن یکی از والدین را درخواست می‌کنند که روند کار را مشکل می‌کند.

تعداد بسیار محدودی از ۱۹۵ کشور جهان این حق را همچنان به نوزادان متولد شده در خاکشان ارائه می‌دهند.

هیچ کشور اروپایی‌ اکنون این قانون را اجرا نمی‌کند و از بین کشورهای توسعه یافته فقط کانادا و ایالات متحده این قانون را همچنان اجرا می‌کنند.

عدم مزایای حق شهروندی کودک متولد شده برای والدین

کودکان متولد شده در کشور کانادا
کودکان متولد شده در کشور کانادا

مورد قابل توجه در این موضوع این است که حق شهروندی کودک متولد شده در کانادا هیچ تاثیری بر روی روند اقامتی والدین او و برای آن‌ها نخواهد داشت و دولت کانادا هیچ امتیاز ویژه ای برای این افراد در نظر نگرفته است. همچنین این قانون برای فرزندان افراد دارای ویزای دیپلماتیک نیست و در صورت به دنیا آمدن فرزند این افراد در داخل کانادا حق شهروندی برای فرد متولد شده اعمال نمی‌شود.

جهت اطلاعات بیشتر برای تبدیل اقامت PR به اقامت دائم با همکاران ما در گروه آرتاجابز تماس بگیرید.

آزمایش زبان برای مسیر موقت اقامت دائم

به عنوان بخشی از معیارهای واجد شرایط بودن برای سفر موقت اخیر به اقامت دائم، تست‌های زبان ضروری است. متقاضیان باید دارای سطح زبان حداقل معیار پنج برای دانشجویان بین المللی که از یک موسسه کانادایی فارغ التحصیل شده‌اند باشند.

یا دارای معیار چهار برای کارگران ضروری جهت تبدیل PR به اقامت دائم باشند. به این سطوح در معیارهای زبان کانادایی (CLB) و Niveaux de compétence linguistique canadiens (NCLC) گفته می‌شود.

استفاده از آزمون های قبلی

متقاضیان می‌توانند از آزمون زبان قبلی یک سازمان تعیین شده استفاده کنند. به شرطی که نتیجه آزمون کمتر از دو سال از زمان دریافت درخواست برسد. این مهم است که آزمون‌های زبان از یک سازمان تأیید شده توسط IRCC باشد. این مورد در وب سایت رسمی کانادا در راستای تبدیل PR به اقامت دائم ذکر شده است.

آزمون زبان؛ تبدیل PR به اقامت دائم
آزمون زبان؛ تبدیل PR به اقامت دائم

درخواست برای صدور مجدد کارت PR

قوانین ورود به کانادا تغییر کرده است. ساکنان دائمی کانادا باید هنگام سوار شدن به پرواز کانادا، یا سفر به کانادا با هر شرکت هواپیمایی تجاری دیگر، کارت PR معتبر داشته باشند. یا سند مسافرتی اقامت دائمی خود را در راستای تبدل PR به اقامت دائم نشان دهند.

اگر PR کارت یا PRTD خود را حمل نمی‌کنید، ممکن است نتوانید سوار وسیله حمل ونقل خود به مقصد کانادا شوید. مسئولیت شما این است که مطمئن شوید هنگام بازگشت از سفر خارج از کانادا، PR کارت شما همچنان معتبر است.

زمان درخواست مجدد PR card

شما باید درخواست صدور مجدد کارت PR خود را ظرف ۶۰ روز پس از دریافت کارت PR ارسال کنید. ممکن است قبل از درخواست بخواهند درخواست اصلاح پرونده مهاجرت، تأیید اقامت دائم یا اسناد معتبر اقامت موقت ارسال کنید.

بنابراین ۶۰ روز فرصت دارید تا درخواست اصلاحیه مورد تایید خود را برای یک کارت روابط عمومی مجدد درخواست دهید. این مهلت همچنین در نامه ارسال شده با درخواست اصلاحیه تأیید شده شما جهت تبدیل PR به اقامت دائم وجود دارد.

درخواست مجدد کارت PR؛ تبدیل PR به اقامت دائم
درخواست مجدد کارت PR؛ تبدیل PR به اقامت دائم

فرم‌ها و اسناد پشتیبان

درخواست شما برای انتشار مجدد کارت PR در راستای تبدیل PR به اقامت دائم باید شامل اطلاعات زیر باشد.

در صورت عدم وجود هر مورد، برنامه شما بازگردانده می‌شود:

  • فرم درخواست مجدد صدور کارت اقامت دائم
  • کارت PR فعلی شما
  • یک کپی از سابقه فرود (IMM 1000) یا تأیید اقامت دائم
  • یک کپی از صفحه هویت گذرنامه خود
  • در صورت لزوم، یک کپی از درخواست تأیید شده شما برای اصلاح پرونده مهاجرت یا تأیید فرم اقامت دائم.
  • یا یک کپی از نامه همراه که با درخواست تأیید شده دریافت کرده‌اید.
  • در صورت وجود، یک نسخه از سند تأیید وضعیت از مرکز پاسخگویی به پرسش IRCC. (درواقع این تأیید درخواست شما برای اصلاح سند اقامت دائم را تأیید می‌کند.)

بررسی تجربیات اخیر مشتریان IRCC از برنامه کاربردی

سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) از برخی از مشتریان دعوت کرده است تا به سوالات پاسخ دهند و تجربیات اخیر خود را از ارسال درخواست به IRCC بازگو کنند.

فرم و اسناد پشتیبان؛ تبدیل PR به اقامت دائم
فرم و اسناد پشتیبان؛ تبدیل PR به اقامت دائم

اصلاح اشتباه در کارت PR خود

ممکن است اطلاعات اشتباه در کارت اقامت دائم (PR) شما وجود داشته باشد. می‌توانید با صدور مجدد کارت یا درخواست کارت جدید آن را در مسیر تبدیل PR به اقامت دائم برطرف کنید. روشی که انتخاب می کنید بستگی به دلیل خطا دارد.

تصحیح نام در کارت PR

اگر در حال تصحیح نام خود هستید، نام روی کارت PR شما باید با گذرنامه خارجی شما مطابقت داشته باشد. فضای محدودی برای نام شما در کارت PR وجود دارد.

برای کارتهایی که قبل از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۵ صادر شده‌اند، نام‌ها محدود به موارد زیر است:
  • نام: ۱۵ حرف یا کمتر
  • نام خانوادگی: ۲۰ حرف یا کمتر

تصحیح نام در کارت پی آر؛ تبدیل PR به اقامت دائم
تصحیح نام در کارت پی آر؛ تبدیل PR به اقامت دائم

دلایل صدور کارت جدید

شما می‌توانید برای دریافت کارت جدید اقدام کنید. اگر به دلایلی دیگر نیاز به اصلاح چیزی دارید، باید برای کارت PR جدید درخواست دهید. دلایل دیگر در راستای تبدیل PR به اقامت دائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر نام قانونی
  • تغییر نام پس از ازدواج یا طلاق
  • امضای به روز شده

دلایل صدور مجدد کارت پی آر؛ تبدیل PR به اقامت دائم
دلایل صدور مجدد کارت پی آر؛ تبدیل PR به اقامت دائم

برای کارتهایی که در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۵ یا بعد از آن صادر شده‌اند، نام‌ها به شرح زیر است:

  • نام: ۲۸ حرف یا کمتر
  • نام خانوادگی: ۲۸ حرف یا کمتر

کارت خود را در راستای تبدیل PR به اقامت دائم مجدداً صادر کنید. ممکن است آن‌ها در کارت اقامت دائم (PR) شما اشتباه کنند یا چیزی را از دست بدهند. در این شرایط می‌توانید برای کارت مجدد درخواست دهید. با این حال، این تنها زمانی اعمال می‌شود که آن‌ها اشتباه کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با همکاران ما در گروه بین المللی آرتا تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *