اطلاعات عمومی کشور کانادا, مهاجرت به کانادا

تبدیل اقامت موقت به دائم

دریافت ویزای موقت گامی به سمت کسب اقامت دائم در کانادا تلقی می شود. برای کسانی که از قبل ویزای موقت فعال دارند، روش های مختلفی برای تبدیل اقامت موقت به دائم وجود دارد.

تبدیل اقامت موقت به دائم
تبدیل اقامت موقت به دائم

با وجود تعداد بالای متقاضیان مهاجرت به کانادا، همواره این سوال برای آنها به وجود می آید که آیا امکان تبدیل اقامت موقت به دائم هست یا خیر؟!

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله؛ حتما راه حل هایی وجود دارد که با توجه به شرایط افراد نیز، متفاوت است. در این مطلب به برخی از این روش ها خواهیم پرداخت.

هر ساله کشور کانادا خواستار حدود ۳۰۰۰ نیروی کار متخصص است و اقتصاد در رقابت این کشور در سطح جهان باعث بوجود آمدن امکانات شغلی و رفاهی بسیاری برای مهاجران شده.

مهاجرت و اقامت در کشور کانادا

اقامت و مهاجرت به کشور کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
اقامت و مهاجرت به کشور کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

مزایا و برتری‌های کشور کانادا در مسائل اقتصادی و اجتماعی، بازار کار، و ویژگی‌های دیگر زبانزد در سرار نقاط جهان است.

کشور کانادا در حال حاضر یکی از قوی‌ترین بازارهای اقتصادی دنیا و کمترین نرخ بیکاری را دارد. بنابراین طبیعی است که افراد زیادی خواستار مهاجرت و اقامت در این کشور هستند. در ادامه شرایط تبدیل اقامت موقت به دائم را بررسی می‌کنیم.

مزایای اقامت در کانادا

امنیت کشور کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که پایین ترین آمار جرم و جنایت را دارد. همچنین مانند بریتانیا یا کشور همسایه خود در کشورهایی مانند عراق، افغانستان، لیبی و… به جنگ نمی‌پردازد. بنابراین از لحاظ قوانین محیطی در حال رشد و توسعه است.

کانادا دارای سیاست مرکزی است و کاملا متعادل می‌باشد. بنابراین افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند می‌توانند با اطمینان از امنیت میان مردم کانادا وارد این کشور شوند. با توجه به امنیت کشور کانادا می‌توانید جهت تبدیل اقامت موقت به دائم اقدام فرمایید.

امکانات کشور کانادا

سیستم تحصیلی و خدمات درمانی دولتی کانادا دارای استاندارد بالایی است. بطوری‌که برخی از شهروندان بریتانیا، خدمات درمانی و خدمات مرتبط را در کانادا بهتر از کشور خودشان تعریف کرده‌اند.

از مزایای اقامت در کانادا و تبدیل اقامت موقت به دائم می‌توان به حمایت از شهروندان در مواقع سختی و بحران اشاره کرد که به مردم و خانواده ها کمک کرده تا بنیان زندگی‌شان حفظ شود.

مزایای اقامت به کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
مزایای اقامت به کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

اقامت موقت کانادا

در اقامت موقت شخص مهاجر به علت محدودیت زمانی نمی‌تواند مدت طولانی در کانادا بماند بنابراین جهت بهبود کار خود بهتر است برای تبدیل اقامت موقت به دائم اقدام کند.

اقامت موقت در کشور کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

افراد مهاجر که برای تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری، گردش و مسائل دیگر به کانادا مهاجرت می‌کنند، اجازه دارند اقامت موقت داشته باشند. این به علت ویزایی است که اخذ کرده‌اند.

در این اقامت موقت، شخص مهاجر نمی‌تواند مدت زمان زیادی را در کشور کانادا طی کند. همچنین هنگامی که زمان مشخص‌شده به اتمام رسید، متقاضی موظف به ترک این کشور خواهد بود.

درخواست اقامت در کانادا

ممکن است با فرستادن درخواست تمدید دوره اقامت به اداره مهاجرت کانادا امکان زندگی موقت در این کشور فراهم شود. اما باز هم محدودیت‌هایی وجود دارد که متقاضی را به سمت تبدیل اقامت موقت به دائم سوق می‌دهد.

فرق نمی‌کند اقامت کانادا برای تحصیل باشد یا کار و سرمایه‌گذاری. چون در هر صورت باید شخص مهاجر به‌صورت موقت در این کشور اقامت گزیند. فرد باید با توجه به یک سری شرایط خاص، در جهت تبدیل اقامت موقت به دائم تلاش کند.

اقامت موقت در کانادا
اقامت موقت در کانادا

بهترین روش تبدیل اقامت موقت به دائم

برنامه‌های استانی و کارآفرینی جزو بهترین روش‌ جهت تبدیل اقامت موقت به دائم است. با کمک اداره مهاجرت و شهروندی کانادا مسیر اخد اقامت دائم هموار می‌شود.

روش‌های تبدیل اقامت موقت به دائم

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا از روش‌های گوناگونی امکان اقامت کانادا، بدون محدودیت زمانی را برای مهاجرین فراهم می‌سازد.

از محبوبترین این روش‌ها به سیستم Expreess entry، برنامه‌های استانی و کارآفرینی می‌توان اشاره کرد. مهاجران با اخذ این نوع وضعیت اقامتی بدون نگرانی از محدودیت زمانی و اجازه‌ی اقامت با تبدیل اقامت موقت به دائم اجازه دارند به تحصیل، کار و زندگی بپردازند.

افراد در این وضعیت اقامتی، با دریافت کارت اقامت در کانادا، توانایی ورود و خروج به کانادا را دارند. همچنین از تمامی حقوق فردی و اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

express entry کانادا
express entry کانادا

کارت اقامت دائم

فرد مهاجر با تبدیل اقامت موقت به دائم می‌تواند یک کارت پنج ساله برای دسترسی بیشتر به امکاناتی مثل اجازه‌ی تحصیل و کار دریافت کند.

اقامت دائم کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

متقاضی باید از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی اداره شهروندی کانادا (CIC) در مسیر تبدیل اقامت موقت به دائم قدم بردارد. این مورد یکی از نکات مهم در ارتباط با اقامت دائم است.

بسیاری از مهاجرانی که موفق به اخذ شهروندی کانادا شده‌اند می‌توانند برای اخذ اقامت خانواده خود اقدام کنند. آن‌ها با استفاده از برنامه‌ی اسپانسرشیپ همسر و فرزندان، خانواده خود برای اقامت دائم در کانادا کمک می‌کنند.

دریافت کارت اقامت دائم

فرد مهاجر در صورت دریافت اقامت دائم خود می‌تواند برای دریافت کارت اقامت کانادا اقدام کند. این کارت مدت پنج سال اعتبار دارد.

در طول این مدت به دارنده‌ی این کارت به دلیل انجام تبدیل اقامت موقت به دائم اجازه‌ی تحصیل، کار و زندگی بدون محدودیت را اعطا می‌کنند.

بطور کلی هر مهاجری می‌تواند از طریق برنامه های مختلف اقامت دائم را اخذ کنند. آن‌ها با استفاده از یکی از این برنامه‌های موفق به تبدیل اقامت موقت به دائم می‌شوند: نیروی کار متخصص فدرال، برنامه کاندید استانی، اسپانسرشیپ خانواده و موارد دیگر .

شهروندی کانادا

(میان تبدیل اقامت موقت به دائم و شهروندی تفاوت‌هایی وجود دارد. با دریافت شهروندی کانادا اجازه رای دادن خواهید داشت و همچنین قابل اعتمادتر است.)

دو تفاوت عمده اقامت کانادا و شهروندی کانادا

اولین تفاوت اقامت کانادا و شهروندی کانادا

اولین تفاوت راجع به اجازه رای دادن و تاثیر گذاری اجتماعی است. افراد با اقامت دائم با وجود امکان اقامت بدون محدودیت در کانادا توانایی رای دادن را ندارند. درصورت دریافت شهروندی کانادا این افراد اجازه دارند برخی کارها را دارند. برای مثال با گرفتن پاسپورت کانادایی می‌توانند در همه انتخابات برگزار شونده در کانادا شرکت کنند.

دومین تفاوت اقامت کانادا و شهروندی کانادا

دومین تفاوت بسیار مهم بین این دو، میزان قابلیت اعتماد آن‌ها می‌باشد. تبدیل اقامت موقت به دائم می‌تواند تحت شرایطی خاص لغو و یا رد شود. در نقطه مقابل، شهروندی از آن دسته حقوقی می‌باشد که تقریبا تحت هیچ شرایطی لغو نمی‌شود.

رای دادن

تبدیل اقامت موقت به دائم برای انواع ویزا

برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ویزاهای توریستی و تحصیلی می‌توان اقدام کرد. افراد جهت تبدیل اقامت موقت به دائم می‌توانند شغل‌هایی که متقاضی کم‌تری دارد انتخاب کنند. یکی از مزایای مهم تبدیل اقامت موقت به دائم برای فارغ التحصیلان، یافتن شغل در کشور کانادا است.

تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم

قوانین و مقررات فعلی سبب شده تا مردم تعدادی از کشورها برای بازدید از کانادا، نیازی به ویزای توریستی نداشته باشند.

نکته قابل توجه این است که زمینه دریافت و تبدیل اقامت موقت به دائم برای این افراد آسان‌تر خواهد بود.

زیرا اقامت دائم از روش درخواست ویزای کار در کانادا برای کسانی که در سفر توریستی به این کشور هستند هموارد شده است. آن‌ها دیگر نیازی به ویزای بازدید ندارند.

ویزای توریستی ایرانیان

اما ایران در مجموعه‌ی این کشورها قرار نمی‌گیرد. افرادی که قصد دارند به عنوان توریست به این کشور سفر کنند، باید ویزای توریستی داشته باشند.

مسلما در مراحل صدور ویزای توریستی برای ایرانیان در راستای تبدیل اقامت موقت به دائم، شرایط بدرستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بهترین راه برای تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم کانادا، کاریابی در این کشور است. همچنین، متقاضی از بین شغل‌هایی که مخاطب کم‌تری دارند باید یکی را انتخاب کند.

ویزای توریستی کانادا
ویزای توریستی کانادا

تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت دائم

بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل به کشور پیشرفته کانادا مهاجرت می‌کند. ممکن است آن‌ها بر این باور باشند که بعد از اتمام تحصیلات، باید خاک کانادا را ترک کنند و به کشور خود برگردند. اما این درست نیست.

فرد محصل بعد از تمام شدن دوره تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد، توسط دولت کانادا به ماندن در خاک این کشور و تبدیل اقامت موقت به دائم تشویق می‌شود.

دولت کانادا این هدف را دارد که شخص درس خوانده در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی، مدتی را در این کشور بماند. پس از آن با کار کردن در رشته‌ی درسی خود، نقش مهمی در اقتصاد و فرهنگ کانادا داشته باشد.

سه روش کلی برای تبدیل اقامت موقت به دائم

اقامت دائم کانادا از طریق کبک

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کانادا که بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادایی در آن قرار دارد، استان کبک است. شرایطی فراهم آمده تا افراد بتوانند برای دریافت اقامت دائم در این منطقه اقدام کنند. این شرایط برای افرادی است که دوره تحصیلی یا شغلی خود را در این شهر گذرانده باشند.

تبدیل اقامت موقت به دائم از طریق تجربه کانادایی

این روش، برای کسانی که در کالج‌های کانادا درس خوانده‌اند و بعد از آن در حیطه‌ی درسی خود به فعالیت شغلی مشغول شده‌اند مناسب است. آن‌ها با تجربه کاری می‌توانند از طریق تخصص و مهارت برای اقامت دائم اقدام کنند.

می‌توان گفت اگر شخص محصل در کشور کانادا بتواند اجازه کار را بعد از تحصیل دریافت کند و به مدت زمان دو سال در این کشور مشغول به کار شود، راحت‌تر می‌تواند اقامت دائم کانادا را بگیرد.

اصولا کسانی که نمی‌توانند از طریق اسکیل ورکر کانادا برای تبدیل اقامت موقت به دائم اقدام کنند، از این شیوه کمک می‌گیرند.

سوابق کاری کانادایی؛ اخذ اقامت از طریق اسکیل ورکر
سوابق کاری کانادایی؛ اخذ اقامت از طریق اسکیل ورکر

تبدیل اقامت موقت به دائم از طریق برنامه‌ی استانی

برنامه‌های انتخاب استانی در کانادا با یکدیگر فرق دارند. در این برنامه‌ها، کارفرماها این هدف را دارند که نیروهای خارجی را نامزد کرده و با بررسی شرایط موجود، بعضی را به عنوان مقیم کشور کانادا مشخص کنند.

فردی که می‌خواهد برای اقامت دائم از این روش استفاده کند، باید در مشاغل خاصی دارای مهارت و تخصص باشد.

اقامت از طریق کار

زمانی که کارفرما موضوع استخدام فرد را مطرح کند مسیر تبدیل اقامت موقت به دائم نیز هموار خواهد شد. همچنین پیشنهادهای کاری متفاوتی وجود دارد.

برای بدست آوردن این‌گونه مشاغل جهت تبدیل اقامت موقت به دائم باید امتیازات لازم را در اسکیل ورکر کسب کنید.

تبدیل اقامت کاری به اقامت دائم

وقتی شخص مهاجری اقدام به دریافت ویزای کار کانادا می‌کند، یقینا یکی از گام‎‌های بزرگ را برای اخذ اقامت دائم کانادا برداشته است.

زمانی که فردی با مجوز ورک پرمیت کانادا یا همان مجوز کار موقت در این کشور به سراغ تبدیل اقامت موقت به دائم می‌رود، باید از طریق برنامه اسکیل ورکر فدرال اقدام کند.

انجام این روش در وضعیتی ممکن است که شخص متقاضی در حال کار کردن نزد یک کارفرمای کانادایی باشد و او به خاطر رضایتی که از شخص متقاضی دارد، موضوع استخدام دائمی فرد را مطرح کند.

شرح پیشنهاد کاری

پیشنهادهای کاری توسط کارفرمایان کانادایی نام‌های فراوانی دارند که این نوع از پیشنهاد، اشتغال هماهنگ‌شده نامیده می‌شود و اصطلاحا به آن( arranged employment) می‌گویند.

وقتی این پیشنهاد به شخص متقاضی شود، فرد باید از طریق تحصیلات، تطبیق‌پذیری، مدرک زبان، مهارت کاری، سن و مسائل دیگر، امتیازات لازم برای اسکیل ورکر را به دست آورد.

لازم به ذکر است که حداقل امتیاز مورد نیاز برای قبولی در این روش برای تبدیل اقامت موقت به دائم، ۶۷ از ۱۰۰ خواهد بود.

موارد ضروری در اخذ اقامت دائم

چند مورد ضروری برای تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا از قبیل گواهی سلامت و ترجمه مدارک شخصی وجود دارد.

شما می‌توانید از سایت رسمی کانادا جهت تکمیل مدارک برای تبدیل اقامت موقت به دائم کمک بگیرید. تمامی موارد درخواستی باید مورد قبول اداره‌ی شهروندی و کشور کانادا باشد.

مدارک لازم برای تبدیل اقامت موقت به دائم

برای اخذ اقامت دائم کاناد، باید صبر و حوصله به خرج دهید. همچنین نیاز است بدانید که مراحل کاری دریافت اقامت دائم، مقداری هزینه‌بر خواهد بود.

باید مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم کانادا کامل باشد. در این صورت روند تبدیل اقامت موقت به دائم سریع‌تر و با هزینه قابل قبول‌تری پیش می‌رود.

مدارکی را که برای انجام امور مربوط به اخذ اقامت دائم کانادا و تبدیل اقامت موقت به دائم نیاز دارید، به شرح زیر است:

مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم
مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم

گواهی سلامت

این مدرک مربوط به سلامت بدنی شخص متقاضی است که تصمیم گرفته برای تحصیل یا انجام شغل خاصی در کشور کانادا فعالیت کند و در نتیجه تبدیل اقامت موقت به دائم را تجربه کند.

گواهی سلامت پزشکانی مورد تایید کشور کانادا خواهد بود که سازمان، مهاجرت و تابعیت کانادا آن‌ها را قبول داشته باشد. برای کسانی که کمتر از ۶ ماه قصد اقامت کانادا را دارند، ارائه گواهی سلامت نیاز نخواهد بود.

گواهی سوء پیشینه

اداره شهروندی کانادا، از شخص مهاجر این گواهی را می‌خواهد. زمانی که شخص درخواست تبدیل اقامت موقت به دائم خود را به کشور کانادا و اداره مهاجرت ارسال می‌کند، ۶۰ روز زمان می‌برد تا گواهی سوء پیشینه را بگیرد.

مهاجرانی که در ایران حضور دارند با مراجعه حضوری به مراکز پلیس ۱۰+ یا از طریق سامانه ثنا، می‌توانند گواهی سوء پیشینه را اخذ کنند و در اختیار اداره مهاجرت کانادا قرار دهند.

فرم درخواست تبدیل اقامت موقت به دائم

برای کامل کردن فرم درخواست اقامت کانادا، باید به سایت رسمی دولت این کشور مراجعه شود. تکمیل این فرم به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

اگر شخصی شرایط دسترسی به این سایت نداشته باشد، باید به یکی از شرکت‌های مهاجرتی معتبر داخل کشورمان جهت گرفتن فرم برای تبدیل اقامت موقت به دائم مراجعه کند.

اصل، کپی و ترجمه مدارک شخصی

یکی از مدارکی که برای دریافت هر نوع اقامتی از قبیل موقت و دائم نیاز است شامل اصل، کپی و ترجمه مدارکی از قبیل مدرک تحصیلی، کاری، گواهینامه‌های مختلف و نتایج آزمون زبان خواهد بود.

البته ترجمه مدارک باید به وسیله‌ی مراکزی انجام شود که مورد تایید دولت کانادا و اداره مهاجرت آن قرار گرفته باشد.

مدارک لازم جهت اخذ اقاکت دائم؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
مدارک لازم جهت اخذ اقاکت دائم؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

از دیگر مدارک مورد نیاز برای تبدیل اقامت موقت به دائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مدرک مربوط به مصاحبه حضوری در سفارت
  • مدارک برای ثبات وجود سرمایه کافی به منظور گذران زندگی در شش ماه اول
  • مدرک مرتبط با مهارت‌های شغلی متناسب با زمینه درسی
  • مدارک مربوط به تطبیق نتایج آزمون زبان متقاضی با( Canadian Language Benchmark CLB)
  • دو قطعه عکس

هزینه‌های تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا

هزینه‌های اقامت کانادا به‌صورت دائم، بستگی به روشی که اقدام کرده‌اید و شرایطی که دارید متفاوت است.

اما به‌صورت کلی می‌توان هزینه‌ها را این طور دسته‌بندی کرد:

  • هزینه مربوط به درخواست و حق اقامت شخص متقاضی به ترتیب برابر با ۵۵۰ و ۴۹۰ دلار کانادا است.
  • هزینه مربوط به درخواست و حق اقامت همسر شخص متقاضی به ترتیب برابر با ۵۵۰ و ۴۹۰ دلار کانادا است.
  • هزینه‌های مربوط به فرزند متقاضی که سن زیر ۲۲ سال دارد، برابر با ۱۵۰ دلار کانادا است.
  • هزینه‌های بیومتریک برای هر نفر چیزی حدود ۸۵ دلار کانادا اعلام شده است.

داشتن منابع مالی

مراسم شهروندی

مراسم شهروندی به منظور تبدیل اقامت موقت به دائم در نظرگرفته شده و قوانین مخصوص به خود را دارا است.

شما می‌توانید جهت حضور خود در این مراسم و آگاهی از شرایط با سایت رسمی کشور کانادا ارتباط داشته باشید. آن‌ها برای شما زمان مناسبی را در نظر گرفته و قوانینی را در راستای تبدیل اقامت موقت به دائم بازگو می‌کنند.

مراسم شهروندی برای تبدیل اقامت موقت به دائم

مراسم شهروندی کانادا
مراسم شهروندی کانادا

دریافت تاریخ مراسم شهروندی

حدود یک تا دو هفته قبل از مراسم، سایت رسمی کشور کانادا یک اعلان با تاریخ، زمان و مکان برای شما ارسال می‌کند. این مراسم معمولاً حدود سه ماه پس از آزمون شما برای تبدیل اقامت موقت به دائم برگزار می‌شود.

حضور پیدا نکردن در مراسم

اگر در روز مراسم خود نمی‌توانید حضور پیدا کنید، پیامی برای سایت رسمی کشور کانادا ارسال کنید. در پیام علت آن را توضیح داده و تاریخ جدیدی را دریافت کنید.

اگر توضیحی ندهید یا توضیحات شما منطقی نباشد، ممکن است پردازش درخواست شما را متوقف کرده و به شما شهروندی اعطا نشود.

ارسال ایمیل

شما می‌توانید ایمیل بزنید یا در دفتری که اعلان را برای شما ارسال کرده است یادداشت بگذارید. (ظرف ۳۰ روز پس از قرار ملاقات). همچنین می‌توانید از فرم وب آنلاین استفاده کنید.

به طور کلی، هنگامی که پیام شما دریافت شد، مراسم شما را برای تبدیل اقامت موقت به دائم در روز دیگری برنامه ریزی می کنند.

نکات مهم در مراسم شهروندی

اگر آدرس ایمیل خود را به سایت رسمی کانادا داده اید، از طریق ایمیل به شما اطلاع خواهند داد. شما باید کل مراسم را در اتاق بمانید. اگر بچه خردسال می‌آورید، مهمانی را نیز بیاورید که در صورت بی قراری و نیاز به خروج از اتاق مراسم بتواند او را از اتاق بیرون ببرد.

اگر نمی‌توانید مراقبت از کودک را ترتیب دهید، به سایت رسمی کانادا اطلاع دهید تا تاریخ مراسم شما را برای تبدیل اقامت موقت به دائم دوباره تعیین کنند.

کسب اطلاعات بیشتر مراسم شهروندی…

مراسم شهروندی کانادا
مراسم شهروندی کانادا
بر اساس امتیازبندی اسکیل ورکر (Skilled Worker)

شرایط تعیین شده برای تبدیل اقامت موقت به دائم

تبدیل اقامت موقت به دائم

  • سن کمتر از ۴۰ سال
  • تجربه کاری مناسب با رشته تحصیلی
  • مدرک تحصیلی
  • زبان
  • قرار داشتن رشته تحصیلی متقاضی در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا

واجد شرایط بودن

داشتن هر کدام از این شرایط، شانس بیشتری را فراهم می کند تا افراد بتوانند فرایند تبدیل اقامت موقت به دائم خود را به خوبی طی کنند.

همچنین اگر فردی با وجود داشتن این امتیازات، شغل مورد نظر را به دست آورد و کارفرما از او راضی باشد، می تواند در صورت اخذ پیشنهاد استخدام دائم، برای درخواست اقامت دائم کانادا نیز اقدام کند.

مهاجرت تحصیلی

اکنون یکی از راه های مهاجرتی که به اقامت دائم منجر می شود، مهاجرت تحصیلی است. فرد متقاضی می تواند از یک دانشگاه کانادایی مجوز تحصیل گرفته و با اثبات تمکن مالی و صلاحیت برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کند.

سپس بعد از اتمام تحصیلات، می توان ویزای شغلی را دریافت کرد. البته شرایطی در نظر گرفته شده که افراد حین تحصیل هم می توانند به کار بپردازند.

مسیری جدید برای اخذ اقامت دائم

مارکو E. L. Mendicino، وزیر مهاجرت و شهروندی، مسیری نوآورانه را برای تبدیل اقامت موقت به دائم ایجاد کرد. این روش برای کارگر اصلی و فارغ التحصیلان بین المللی که بطور فعال در اقتصاد کانادا مشارکت دارند، می‌باشد.

تعداد افرادی که می‌توانند از این روش استفاده کنند، بیش از ۹۰.۰۰۰ نفر است. این سیاست‌های عمومی ویژه به کارگران موقت و فارغ التحصیلان بین المللی وضعیت اقامت دائمی می‌دهد. متقاضیان باید قبلا در کانادا بوده و دارای مهارت‌ها و تجربه برای مبارزه با همه گیری و تسریع بهبود اقتصادی باشند.

شرایط روش جدید اخذ اقامت دائم

برای واجد شرایط بودن تبدیل اقامت موقت به دائم در این برنامه مواردی که به آن اشاره می‌کنیم ضروری است. یکی این‌که کارگران باید حداقل یک سال سابقه کار کانادایی در حرفه مراقبت‌های بهداشتی یا مشاغل ضروری داشته باشند.

و دیگری برای فارغ التحصیلان بین المللی که باید یک برنامه واجد شرایط پس از متوسطه کانادایی را دارا باشند، مناسب است. این برنامه باید در چهار سال گذشته و حداکثر زودتر از ژانویه ۲۰۲۱ به پایان رسیده باشد.

اخذ اقامت دائم کانادا
اخذ اقامت دائم کانادا

از شش می سال ۲۰۲۱، اداره مهاجرت، و شهروندی کانادا (IRCC) پذیرش برنامه‌های تحت سه جریان زیر را آغاز می‌کند:
  • ۲۰۰۰۰ درخواست تبدیل اقامت موقت به دائم برای کارگران موقت در مراقبت های بهداشتی
  • ۳۰۰۰۰ درخواست برای کارگران موقت در سایر مشاغل ضروری انتخاب شده
  • ۴۰۰۰۰ درخواست برای دانشجویان بین‌المللی که از یک موسسه کانادایی فارغ التحصیل شده‌اند.

شرایط قابل توجه

جریان‌ها تا پنچ نوامبر ۲۰۲۱ یا تا رسیدن به حد مجاز باز خواهند بود. حداکثر ۹۰.۰۰۰ اقامت دائم جدید تحت این سه مورد پذیرفته می‌شوند. برای ترویج زبان‌های رسمی کانادا، سه جریان دیگر بدون محدودیت مصرف برای نامزدهای فرانسوی زبان یا دو زبانه راه اندازی شده است. جوامع سراسر کانادا از تازه واردان فرانسوی زبان و دو زبانه سود می برند و این مسیر به نشاط این جوامع اقلیت فرانکفونی کمک می‌کند.

فارغ التحصیلان کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
فارغ التحصیلان کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

فرانسوی زبان

برای ترویج زبان‌های رسمی کانادا، سه جریان دیگر بدون محدودیت مصرف برای نامزدهای فرانسوی زبان یا دو زبانه راه اندازی شده است. جوامع کانادا از فرانسوی زبان و دو زبانه‌ها سود می‌برند و این مسیر به نشاط این جوامع اقلیت فرانکفونی کمک می‌‌کند. همه‌ی این برنامه‌ها توسط اداره‌ی مهاجرت و شهروندی در راستای تبدیل اقامت موقت به دائم است.

زبان فرانسوی؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
زبان فرانسوی؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

سیاست‌های عمومی در تبدیل اقامت موقت به دائم

مهاجرت افراد، به کمبود نیروی کار کانادا و رشد اقتصادی این کشور کمک فراوانی می‌کند. این سیاست‌های عمومی با مسیری سریع برای اقامت دائم، کارگران موقت ضروری و فارغ التحصیلان بین‌المللی را تشویق می‌کند. این برنامه‌ها باعث ریشه یابی برای تبدیل اقامت موقت به دائم در کانادا شده است.

همچنین به مسئولان این برنامه کمک می‌کند تا کارگران با استعداد مورد نیاز را به ویژه در سیستم مراقبت‌های بهداشتی حفظ کنند. تازه کاران ماهر و فارغ التحصیلان که تحت این برنامه پذیرفته شده‌اند به ایجاد شغل و رشد بلند مدت در کانادا کمک می‌کنند.

تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا
تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا

نقل قول از وزیر مهاجرت و شهروندی

“این سیاست همه چیز را به مشارکت باورنکردنی تازه واردان تابانده است. این سیاست‌های جدید به کسانی که دارای موقعیت موقت هستند کمک می‌کند تا آینده خود را در کانادا برنامه ریزی کنند. آن‌ها نقش مهمی در بهبود اقتصادی ما ایفا و به ما کمک می‌کنند تا پیشرفت بهتری داشته باشیم.

پیام ما به آن‌ها ساده است: وضعیت شما ممکن است موقتی باشد، اما مشارکت شما پایدار است – و ما می خواهیم شما بمانید.

حقایق درباره‌ی سیاست عمومی

این سیاست‎های عمومی برای کارگران ۴۰ مشاغل مراقبت‌های بهداشتی در زمینه تبدیل اقامت موقت به دائم مناسب است. همچنین برای ۹۵ شغل ضروری دیگر در طیف وسیعی از زمینه‌ها مانند مراقبت و تولید و توزیع مواد غذایی اعمال می‌شود.

اقدامات سیاست های عمومی

این سیاست‌ها بر اساس اقدامات مهمی است که قبلاً برای کمک به اقامت دائم در اینجا انجام شده است. از جمله اقدامات جدید برای اطمینان از این که دانشجویان بین المللی فرصت‌هایی را در تاریخ اکسپرس اینتری از دست نمی دهند.

فارغ التحصیلان و کارگران باید به یکی از زبان‌های رسمی کانادا در راستای تبدیل اقامت موقت به دائم تسلط داشته باشند. همچنین با رعایت شرایط عمومی پذیرش مجاز به کار در کانادا در زمان درخواست خود برای واجد شرایط بودن باشند.

سیاست عمومی کشور کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
سیاست عمومی کشور کانادا؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

مهاجر فرانسوی زبان

مهاجرت متقاضیان برای سرزندگی جوامع فرانسوی در سراسر کانادا ضروری است. به همین دلیل است که این سیاست‌ها شامل فضاهای اختصاصی برای نامزدهای فرانسوی زبان یا دو زبانه است. همینطور هیچ محدودیتی در درخواست آن‌ها برای تبدیل اقامت موقت به دائم وجود ندارد.

کاهش جمعیت کانادا

کانادا با چالش های جمعیتی جدی روبرو است. در سال ۱۹۷۱، برای هر سالمند ۶.۶ نفر در سن کار بودند. که این عدد امروزه، به سه کاهش پیدا کرده است و تا سال ۲۰۳۵ تنها ۲ نفر وجود خواهند داشت.

بدون افراد تازه وارد در تبدیل اقامت موقت به دائم، نسل‌های آینده هزینه بیشتری برای حفظ خدمات عمومی مورد نیاز پرداخت می‌کنند. مهاجرانی که قبلاً دارای مجوز کار بوده اند، اغلب یک سال پس از اقامت دائم دستمزد بالاتری را گزارش می‌کنند.

دعوت هزاران کارگر ماهر برای اقامت دائم

دولت کانادا زمینه‌ی جذب مهاجران ماهر جهت رشد اقتصاد کانادا را بوجود می‌آورد و در بخش مرکزی برنامه خود قرارداده است. مهاجرت شهروندی کانادا (IRCC) با کم کردن محدودیت‌های سفر برای افرادی که می‌توانند به کانادا بیایند، راه های جدیدی گذاشته است.

این برنامه‌ها جهت تعامل با افرادی که در حال حاضر کانادا هستند و سخت کار می‌کنند، پیش می‌رود. وضعیت آن‌ها ممکن است موقتی باشد، اما مشارکت آن‌ها پایدار است. اداره‌ی مهاجرت کانادا با امیدواری به کمک بیشتر آن‌ها در زمینه‌ی تبدیل اقامت موقت به دائم تلاش می‌کند.

دعوتنامه؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
دعوتنامه؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

ارسال دعوتنامه

در کمک به کارگران ماهر در کانادا و تقویت بهبود اقتصادی آن‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته است. تقریباً ۲۷.۳۰۰ کارگر با تجربه کانادایی امروز دعوت نامه‌ای برای درخواست تبدیل اقامت موقت به دائم دریافت کردند. این کارگران تحت کلاس تجربه کانادایی (CEC) در استخر اکسپرس اینتری قرار می‌گیرند. نامزدهای موفق CEC حداقل یک سال سابقه کار کانادایی دارندو ثابت کرده‌اند که می‌توانند به اقتصاد کانادا کمک کنند. کسانی که دعوت نامه دریافت می‌کنند ۹۰ روز فرصت دارند تا درخواست کامل خود را ارسال کنند.

نکته درباره کارگران ماهر

مهم‌تر از همه، تقریباً ۹۰ درصد از نامزدهای CEC برای تبدیل اقامت موقت به دائم در کانادا زندگی می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها تحت تأثیر محدودیت‌های سفر فعلی قرار نمی‌گیرند. همچنین هنگام جمع‌آوری اسناد مورد نیاز و انجام جرم و غربالگری پزشکی با موانع مشابه متقاضیان خارج از کشور روبرو نخواهند شد. کسانی که برای درخواست دعوت شده‌اند و اکنون در کانادا زندگی نمی‌کنند، می‌توانند پس از برداشته شدن محدودیت‌ها به سفر بپردازند.

کارگران ماهر؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
کارگران ماهر؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

محدودیت های سفر

همه محدودیت‌های سفر برای متقاضیان اقامت دائم که پس از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ تأیید شده است، به قوت خود باقی است. IRCC همچنان به پذیرش و پردازش برنامه های Express Entry در تبدیل اقامت موقت به دائم ادامه می‌دهد. همچنین مشتاقانه منتظر استقبال کارگران ماهر از خارج از کشور در هنگام از سرگیری سفر است.

تاثیر مهاجران بر اقتصاد کانادا

از شرکت‌های بزرگ گرفته تا اتحادیه‌های کارگری بزرگ، کانادایی‌ها موافق هستند که مهاجرت برای اقتصادشان ضروری است. از هر سه مشاغل دارای کارمند یکی متعلق به یک مهاجر است که هزاران شغل از ساخت و ساز تا خرده فروشی ایجاد می‌کند.

تازه واردان نقش مهمی در رشد کانادا ایفا کرده‌اند و بیش از یک سوم پزشکان و داروسازان آن‌ها را تشکیل می‌دهند. در واقع مهاجرت برای بهبود کوتاه مدت و رفاه بلند مدت کانادا از طریق تبدیل اقامت موقت به دائم بسیار مهم است.

تاثیر مهاجران بر اقتصاد کانادا
تاثیر مهاجران بر اقتصاد کانادا

تبدیل اقامت موقت به دائم از روش اکسپرس اینتری

در صورتی می‌توانید برای اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری اقدام کنید که دعوت‌نامه‌ای برای آن دریافت کرده‌ باشید. دعوت‌نامه اکسپرس اینتری شما برای درخواست جهت تبدیل اقامت موقت به دائم فقط ۶۰ روز معتبر است. باید فوراً فرم آنلاین را پر کنید تا بتوانید همه اطلاعات و اسناد مورد نیاز خود را قبل از انقضای دعوت‌نامه بدست آورید.

برای پر کردن فرم آنلاین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به حساب خود وارد شوید.
  • برای درخواست اقامت دائم تحت Express Entry روی پیوند کلیک کنید.

هنگام پر کردن فرم:

  • اطمینان حاصل کنید که همه مدارک مورد نیاز را ارائه می‌دهید.
  • همه پاسخ های شما جهتتبدیل اقامت موقت به دائم باید کامل و درست باشد.
  • مطمئن شوید که همه قسمت‌های اجباری تکمیل شده‌اند، در غیر این‌صورت نمی‌توانید درخواست خود را ارسال کنید.
  • می توانید اطلاعات خود را در فرم ذخیره کرده و هر چند وقت که نیاز دارید به عقب برگردید.

فرم اکسپرس اینتری؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
فرم اکسپرس اینتری؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

اهمیت زبان در اکسپرس اینتری

اگر با نتایج امتحان زبان که تاریخ آن گذشته است درخواست اخذ اقامت از طریق اکسپرس اینتری کنید، درخواست‌تان رد می‌شود. بنابراین باید از نتیجه امتحان برای پیدا کردن سطح CLB خود بهره ببرید. همچنین شما باید مهارت‌های زبانی خود را با شرکت در یک آزمون زبان تأیید شده برای تبدیل اقامت موقت به دائم به اثبات رسانید.

برای انجام این مرحله در برنامه تبدیل اقامت موقت به دائم از روش اکسپرس انتری شما باید:
  • آزمون خود را با آژانس مورد تأیید IRCC برنامه ریزی کرده و هزینه‌ها را پرداخت نمائید.
  • نتایج امتحان را در پروفایل اکسپرس اینتری خود وارد کنید (در صورت درخواست سیستم اطلاعات شخصی).

اهمیت زبان خارجی در اکسپرس اینتری؛تبدیل اقامت موقت به دائم
اهمیت زبان خارجی در اکسپرس اینتری؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

مدت اعتبار جواب مهارت زبان

زمان درخواست تبدیل اقامت موقت به دائم از طریق اکسپرس انتری، از نتایج آزمون شما باید کمتر از دو سال گذشته باشد. اگر برای اقامت دائم دعوت شده اید، ارزیابی کنید که نتایج آزمون زبان‌ شما همچنان هنگام تقاضا برای درخواست معتبر است.

ممکن است برای درخواست تبدیل اقامت موقت به دائم از طریق اکسپرس اینتری از شما دعوت نشده باشد. آ‌ن‌وقت باید مطمئن شوید نتایج شما برای بقیه مدت زمانی که در استخر اکسپرس اینتری هستید معتبر است.

اگرتاریخ نتایج شما قبل از درخواست شما تمام شود، باید:

  • دوباره امتحان شود.
  • قبل از انقضای نتایج امتحانتان درخواست دهید.
  • دعوت را رد کنید و به استخر برنامه برگردید تا در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

کارگران متخصص در کبک

مراحل درخواست کبک برای کارگران ماهری بوجود آمده که علاقه‌مند به تبدیل اقامت موقت به دائم کانادا هستند. کبک با دولت کانادا توافق‌نامه خاصی در زمینه مهاجرت دارد. این استان کانادا قوانین ویژه خود را برای برگزیدن مهاجرانی دارد که با زندگی در آنجا سازگار خواهند بود.

مهاجرت به کانادا به‌شکل یک کارگر ماهر منتخب کبک، باید در دو مرحله زیر درخواست دهید:

  1. برای اخذ گواهی انتخاب کبک (Certificat de sélection du Québec) به دولت کبک مراجعه کنید. در نتیجه برای اخذ اقامت از طریق اسکیل ورکر:
  • استان کبک شما را با استفاده از قوانین خاص خود ارزیابی می‌کند.
  • گواهی نشان می دهد که استان کبک شما را به عنوان یک مهاجر پذیرفته است.
  1. اگر استان کبک شما را انتخاب کرده و CSQ به شما می‌دهد، باید برای اقامت دائم به مهاجرت و شهروندی کانادا مراجعه کنید.

کارگران متخصص کبک؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
کارگران متخصص کبک؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

اقامت بعد از تحصیل در کبک

در این مطلب قصد داریم در مورد اقامت بعد از تحصیل و تبدیل اقامت موقت به دائم در کبک اطلاعات کسب کنیم. کبک جزو استان‌های شرقی کانادا و با دارا بودن کمترین میزان هزینه زندگی و تحصیل یکی از بهترین شهرهای کانادا می‌باشد. زبان رسمی بیشتر مردم این منطقه فرانسوی است اما با این وجود همه به زبان انگلیسی مسلط هستند.

آب و هوای کبک

آب و هوای کبک در طول سال تغییرات جالبی دارد مثلا پنج تا شش ماه خیلی سرد و دو تا سه ماه از سال هم کاملا گرم و مرطوب است. شهر مونترال واقع در کبک دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان بعد از پاریس مشخص شده است. همچنین این شهر به عنوان بهترین شهر برای تحصیل در تبدیل اقامت موقت به دائم نیز برگزیده شده است.

اقامت کبک؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
اقامت کبک؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

کار در دوران تحصیلی

دانشجویان بین المللی در کبک می‌توانند بدون گرفتن مجوز کار یا work permit در مدت ترم‌های تحصیلی یا تعطیلات تا حدود ۲۰ ساعت در هفته به‌شکل پاره وقت مشغول کار باشند. کبک نسبت به استان‌های دیگر کانادا شرایط ویژه و ساده‌تری برای صدور اقامت ایجاد کرده است. همچنین مانند برنامه‌های مهاجرت استانی یکی از راه‌های تبدیل اقامت موقت به دائم می‌باشد.

کار در دوران تحصیل؛ تبدیل اقامت موقت به دائم
کار در دوران تحصیل؛ تبدیل اقامت موقت به دائم

درخواست اقامت کانادا

معمولا بعد از دو سال تحصیل و ۱۲ ماه کار تمام وقت در کانادا می‌توان برای اخذ اقامت کانادا درخواست داد. اما کبک طبق برنامه تجربه کبکی (PEQ) نیازی به ۱۲ ماه سابقه برای تبدیل موقت به دائم ندارد. استان کبک تنها بعد از دو سال تحصیل تمام وقت اقامت را صادر می‌کند. مهم‌ترین مورد در این استان احترام به مردم و اموالشان است. بنابراین کسی که اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کند از تمام حقوق یک شهروند کانادایی به جز حق رأی بهره‌مند می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با همکاران ما در گروه بین المللی آرتا تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *