اطلاعات عمومی کشور کانادا, مهاجرت به کانادا

اقامت بعد از تحصیل در کانادا

اقامت بعد از تحصیل در کانادا

اقامت بعد از تحصیل در کانادا یکی از راه‌های ماندگاری در کشور کانادا و ادامه فعالیت‌های خود در این کشور است. کانادا راه‌های مختلفی برای این دسته از افراد تدارک دیده است. در این مقاله با روش‌های مختلف اقامت بعد از تحصیل در کانادا آشنا خواهیم شد.

کانادا گزینه‌های تحصیل و مهاجرت را به دانشجویان بین المللی ارائه  می‌دهد. در ادامه مشاوران آرتا جابز به شما خواهند گفت که چگونه  می‌توانید پس از تحصیل در کانادا برای مجوز کار درخواست دهید .

کانادا که یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل، کار و اقامت در نظر گرفته  می‌شود، به دلیل ارائه فرصت‌های برابر به همه شناخته شده است. کانادا یک سبک زندگی مجلل و زندگی با زیرساخت‌های عالی، موسسات درجه یک ارائه دهنده آموزش در زمینه‌های مختلف و فرصت‌های شغلی متعدد را فراهم  می‌کند. سیاست‌های مهاجرت پسند نیز یکی از دلایلی است که این کشور یکی از گزینه‌های مورد علاقه در بین دانشجویان است.

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)

مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) به دانشجویان بین المللی که از یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) فارغ التحصیل شده اند اجازه  می‌دهد تا مجوز کار آزاد و تجربه کار در کانادا را کسب کنند. مجوز کار باز به این معنی است که دانشجویان بین المللی این آزادی را دارند که در هر مکانی با هر کارفرمایی کار کنند. PGWP برای هشت ماه تا سه سال معتبر است و فرصت هایی را برای تجربه کاری کانادایی باز  می‌کند.

واجد شرایط بودن برای PGWP

یک نامزد قبل از درخواست برای PGWP باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • آنها باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • آنها باید حداقل هشت ماه در کانادا به صورت تمام وقت در یک برنامه تحصیل کرده باشند.
  • برنامه تحصیلی باید در DLI تکمیل شده باشد.
  • دانشجویان بین المللی باید ظرف ۱۸۰ روز پس از اتمام برنامه/دوره خود برای PGWP درخواست دهند.
  • اگر مجوز تحصیل دانشجو به پایان برسد، باید ابتدا برای وضعیت بازدیدکننده و سپس برای PGWP اقدام کند.
  • دانشجویانی که قبل از انقضای مجوز تحصیلی خود برای PGWP درخواست می‌کنند، می‌توانند بلافاصله پس از درخواست PGWP شروع به کار تمام وقت کنند.
واجد شرایط بودن برای PGWP
واجد شرایط بودن برای PGWP

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) یک برنامه عالی برای آن دسته از دانشجویان بین المللی است که مایلند پس از فارغ التحصیلی، تجربه کاری ارزشمندی در کانادا کسب کنند. همچنین، این برنامه یکی از مکانیسم های پل ارتباطی برای دانشجویان خارجی برای گذر از وضعیت اقامت موقت به اقامت دائم است.

فارغ التحصیلان بین المللی می‌توانند تمام وقت کار کنند در حالی که آنها منتظر تصمیم افسر مهاجرت (وضعیت ضمنی) در مورد درخواست PGWP خود هستند تا زمانی که دانشجو در ۹۰ روز پس از اتمام برنامه درخواست داده و مجوز تحصیل آنها هنوز معتبر است. مجوز تحصیل ۹۰ روز پس از اتمام برنامه باطل خواهد شد، حتی اگر تاریخ انقضای مجوز تحصیل طولانی تر باشد. بنابراین، به دانشجویان VIU توصیه می‌شود که ظرف ۹۰ روز پس از اتمام برنامه درخواست دهند تا بتوانند از امکان کار تمام وقت در حالی که منتظر تأیید PGWP خود هستند، استفاده کنند. این تجربه کاری، اگر در یک دسته کاری واجد شرایط باشد، برای تجربه کاری کانادا محسوب می‌شود که می‌تواند برای کسب امتیاز بیشتر برای اقامت دائم اعمال شود.

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی
مجوز کار پس از فارغ التحصیلی

طول PGWP ها

طول دوره PGWP به طول برنامه تحصیلی دانشجو، مدت زمانی که دانشجو صرف مطالعه کرده و مدت زمان تحصیل در زمانی که دانشجو از نظر فیزیکی در کانادا بوده بستگی دارد. PGWP می‌تواند حداکثر برای سه سال اعطا شود.

  • به عنوان مثال، اگر یک دانشجوی بین المللی از VIU با یک برنامه چهار ساله مدرک لیسانس فارغ التحصیل شود، او فقط واجد شرایط حداکثر سه سال PGWP خواهد بود
  • اگر دانشجو از برنامه یک ساله PDDB در VIU فارغ التحصیل شود، فقط واجد شرایط یک سال PGWP خواهد بود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که حتی اگر دانشجو یک برنامه یک ساله را در دو سال تمام کند، باز هم فقط واجد شرایط یک سال PGWP هستند. اگر دانش آموزی دو برنامه یک ساله را در ۱.۵ سال کامل کند، یک افسر می‌تواند مجوز کار را تنها برای ۱.۵ سال صادر کند. اگر دانش آموزی فارغ التحصیلی یک برنامه دو ساله را تسریع کند و آن را در یک سال کامل کند، ممکن است واجد شرایط مجوز کار حداکثر ۳ ساله باشند.

دانش آموزانی که ثبت نام نکرده‌اند به طور مداوم تمام وقت در برنامه های آنها ممکن است واجد شرایط PGWP نباشند مگر اینکه مجوز رسمی – “مرخصی” از برنامه خود را دریافت کرده باشند.

به طور کلی، فارغ التحصیلی از یک برنامه تحصیلی که معادل دو سال یا بیشتر است، برای یک فارغ التحصیل تا سه سال اجازه کار را واجد شرایط می‌کند. در صورتی که برنامه تحصیلی کمتر از دو سال اما بیش از هشت ماه باشد، به دانشجو اجازه کار در طول مدت برنامه تحصیلی داده می‌شود. به عنوان مثال، فارغ التحصیلان برنامه چهار ساله لیسانس مدیریت هتلداری VIU یا برنامه دیپلم دو ساله مدیریت هتلداری هر دو واجد شرایط یک PGWP سه ساله خواهند بود.

شرایط هر فارغ التحصیل بین المللی برای PGWP متفاوت خواهد بود. دانشجویان ممکن است از همان برنامه تحصیلی در VIU فارغ التحصیل شوند، اما شرایط هر متقاضی متفاوت است. افسران مهاجرت همچنین می‌توانند مدت زمان تحصیل را به روش های مختلف تفسیر کنند، بنابراین هیچ تضمینی برای طول مدت PGWP وجود ندارد.

طول PGWP ها
طول PGWP ها

چه کسانی واجد شرایط PGWP هستند؟

برای واجد شرایط بودن برای PGWP یک دانش آموز باید موارد زیر را داشته باشد:

  • فارغ التحصیل از یک برنامه تمام وقت دانشگاهی، حرفه‌ای در VIU که بیش از ۸ ماه است
  • تأییدیه کتبی دریافت کرد که دانشجو با موفقیت برنامه را به پایان رسانده است: درخواست نامه فارغ التحصیلی به دانشگاه مربوطه  و رونوشت رسمی۲۰۰ یا سفارش آنلاین از حساب دانشجوی
  • مجوز تحصیلی معتبر داشته باشید و شرایط آن را رعایت کرده باشید (یا در صورت انقضای مجوز تحصیل، وضعیت به ویزیتور تغییر کرده یا وضعیت دانشجو را بازیابی کرده باشید) یا پس از انقضای مجوز تحصیل کانادا را ترک کرده باشید.
  • تحصیل پیوسته تمام وقت (حداقل ۹ واحد در هر ترم) به جز ترم آخر که در آن تحصیل پاره وقت مجاز است

دانشجو باید هر نوع کاری را پس از اتمام برنامه تحصیلی متوقف کند. در صورت درخواست برای PGWP در مدت ۹۰ روز با مجوز تحصیلی معتبر، می‌توانید از تاریخ درخواست شروع به کار تمام وقت کنید.

یک دانش آموز ممکن است تا ۱۸۰ روز پس از اتمام برنامه درخواست دهد، اما درخواست بعد از ۹۰ روز ممکن است منجر به معایب شود. در این خصوص می‌توانید از مشاورین آرتا جابز مشورت بگیرید.

چه کسی برای PGWP واجد شرایط نیست؟

دانشجویان بین المللی باید پیامدهای منفی احتمالی برنامه ریزی برای ثبت نام در دوره‌های آنلاین را در نظر بگیرند. درصد کمی (یک تا دو درصد) از دوره های آنلاین برای مدت کل تحصیل قابل قبول است، اما نه بیشتر از آن.

دانش آموزان زیر واجد شرایط درخواست برای PGWP نیستند :

  • تحصیل به صورت آنلاین در داخل یا خارج از کانادا، طول برنامه ۶ ماه یا کمتر
  • بورسیه تحصیلی دولت کانادا (مشترک المنافع کانادا، CIDA، DFAIT  )
  • کمک هزینه تحصیلی Fullbright یا Kilam را دریافت کرد
  • دانشجویان مبادله روتاری
  • بورسیه تحصیلی کانادا – شیلی یا کانادا – چین را دریافت کرد
  • پاره وقت درس خواند، بدون اجازه دانشگاه مرخصی گرفت
  • به طور مداوم تمام وقت مطالعه نمی‌شود
  • عدم رعایت شرایط مجوز تحصیل یا موارد دیگر.
افراد واجد شرایط PGWP
افراد واجد شرایط PGWP

اعتبار مجوز‌های تحصیلی

مجوزهای تحصیلی ۹۰ روز پس از اتمام برنامه تحصیلی فاقد اعتبار  خواهد بود، حتی اگر تاریخ نشان دهنده اعتبار آن برای مدت طولانی تری باشد. روز تکمیل برنامه در VIU تاریخی است که دانش آموزان اعلان رسمی تکمیل برنامه را دریافت می‌کنند یا نمرات نهایی دانشجو صادر می‌شود. لطفاً به یاد داشته باشید، ساعت به مدت ۹۰ روز از تاریخ اتمام برنامه شروع به تیک تیک زدن می‌کند.

-درخواست در عرض ۹۰ روز پس از اتمام برنامه مزایای زیادی دارد مانند کار کردن در حین انتظار برای تصمیم گیری افسران در مورد درخواست بدون نیاز به تغییر وضعیت به Visitor یا بازیابی وضعیت. برای برخی از دانش آموزانی که بین ۹۱ تا ۱۸۰ روز از اتمام برنامه درخواست می‌دهند ممکن است بهترین کار را داشته باشد، اما برای اکثر دانش آموزان توصیه می‌کنیم ظرف ۹۰ روز درخواست دهند.

چگونه برای PGWP اقدام کنیم؟

دانشجویان بین المللی که از VIU  (دانشگاه ونکوور) فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در داخل یا خارج از کانادا ظرف ۱۸۰ روز از اتمام برنامه درخواست دهند (به مزایای فوق در درخواست ظرف ۹۰ روز توجه کنید. در درخواست آنلاین  زمان پردازش برنامه کوتاهتر است و یک فرآیند یک مرحله‌ای است)

دانشجویان کشورهای معاف از ویزا و ایالات متحده، گرینلند یا سنت پیر و میکلون، گزینه ای برای درخواست در بندر ورودی کانادا (POE) دارند. ممکن است فاکتورهای پیچیده ای برای درخواست در یک POE وجود داشته باشد.. همسران فارغ التحصیلان بین المللی به طور خودکار برای مجوز کار آزاد تحصیلات تکمیلی مجاز نخواهند بود. این یک فرآیند دو مرحله ای برای همسران خواهد بود.

زمانی که فارغ التحصیلان بین المللی در یک موقعیت با مهارت بالا استخدام می‌شوند، می‌توانند با یک کپی از قرارداد کاری خود و با سه فیش حقوقی برای مجوز کار آزاد همسر خود اقدام کنند. هزینه پردازش برای PGWP ۱۵۵ دلار کانادا است، هزینه مجوز کار آزاد ۱۰۰ دلار کانادا است.

افراد واجد شرایط PGWP
افراد واجد شرایط PGWP

چگونه برای برنامه اقامت دائم کانادا اقدام کنیم؟

پس از داشتن تجربه کاری کافی در کانادا، بسیاری از دانشجویان بین المللی واجد شرایط درخواست برای برنامه‌های اقامت (PR) در کانادا هستند. در اینجا برنامه‌های  PR برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که  می‌خواهند بدانند چگونه پس از تحصیل در کانادا  PR کسب کنند:

کلاس تجربه کانادا (CEC)

کلاس تجربه کانادا (CEC) تحت سیستم اکسپرس اینتری تحت پوشش قرار  می‌گیرد و از سیستم رتبه بندی جامع (CRS) برای رتبه بندی داوطلبان علاقه مند استفاده  می‌کند. کاندیداهایی که نمرات CRS رقابتی دارند، دعوتنامه درخواست برای PR کانادا را دریافت  می‌کنند. برای واجد شرایط بودن برای درخواست CEC، دانشجو باید حداقل ۱۲ ماه تجربه کار ماهر تمام وقت در کشور داشته باشد. با این حال، تجربه کاری به دست آمده در طول تحصیل به عنوان تجربه کاری برای درخواست CEC محاسبه نمی شود. از این رو، پس از اتمام تحصیل، دانشجویان  می‌توانند برای PGWP اقدام کنند، تجربه کسب کنند و بعداً برای CEC درخواست دهند.

برنامه نامزدهای استانی (PNP)

برنامه نامزد استانی (PNP)  به دانشجویان بین المللی این امکان را  می‌دهد که برای  PR کانادایی که مایل به مهاجرت به یک منطقه یا استان خاص کانادا هستند، درخواست دهند. هر استان در کانادا شرایط PNP خود را دارد. دانش آموزانی که با یک استان خاص  تحصیل یا کار ارتباط دارند، شانس بیشتری برای واجد شرایط بودن برای برنامه PNP دارند.

برنامه کارگران ماهر فدرال

برنامه کارگران ماهر فدرال (FSW)  از طریق سیستم مهاجرت اکسپرس اینتری عمل  می‌کند. FSW نیازی به داشتن تجربه کاری قبلی از یک دانشجوی بین المللی ندارد. برنامه FSW نیز بر اساس امتیاز CRS برای رتبه بندی و دعوت از دانشجویان بین المللی واجد شرایط برای درخواست  PR پس از تحصیل در کانادا محاسبه  می‌شود.

چگونه برای اقامت دائم کانادا اقدام کنیم؟
چگونه برای اقامت دائم کانادا اقدام کنیم؟
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به کانادا با ما تماس بگیرید.

گزینه‌های مهاجرت کبک

استان کبک سیستم مهاجرتی خود را مدیریت  می‌کند که ممکن است با استان‌های دیگر متفاوت باشد. الزامات برنامه‌های مهاجرتی کبک برای کمک به دانشجویان بین المللی برای درخواست  PR کانادا طراحی شده است. برنامه  PR دو زیرمجموعه برای دانشجویان بین المللی دارد:

 

برنامه تجربه کبک (PEQ)

برای دانشجویانی که تحصیلات خود را در مؤسسه ای مستقر در کبک به پایان رسانده اند یا در آستانه تکمیل دوره خود در شش ماه آینده هستند، در دسترس است. برای واجد شرایط بودن برای PEQ، دانشجویان بین المللی باید مهارت‌های پیشرفته زبان فرانسه را داشته باشند.

 

کارگران ماهر کبک (QSW)

مانند PEQ، دانشجویان بین المللی متقاضی QSW باید تحصیلات خود را در یک موسسه مستقر در کبک تکمیل کرده باشند یا در شرف اتمام باشند. اما، آنها ملزم به اثبات مهارت‌های زبان فرانسه خود در QSW نیستند. با این حال، آنها باید امتیاز دهند و شرایط لازم برای QSW را برآورده کنند.

 

برترین دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه OCAD

دانشگاه لاوال

کالج دانشگاه برشیا

دانشگاه اسقف

دانشگاه نیپیسینگ

دانشگاه امیلی کار

دانشگاه سنت فرانسیس خاویر

دانشگاه آکادیا

دانشگاه ویندزور

دانشگاه شربروکدانشگاه لورنتین

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

مدارک مورد نیاز برای درخواست PR کانادا پس از تحصیل

دانشجویان بین المللی باید مدارک زیر را هنگام درخواست مجوز کار ارسال کنند و مایلند پس از دوره خود در کانادا بمانند:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک تحصیلی (کپی مدارک/گواهینامه/دیپلم)
  • مدارک تجربه کاری (پیشنهاد نامه‌های معتبر، نامه‌های قرار ملاقات، نامه‌های تخفیف، فیش حقوقی، نامه‌های مرجع از کارفرما (در صورت نیاز)
  • اثبات وجوه
  • مدارک مربوط به افراد تحت تکفل (گواهی ازدواج یا تولد افراد تحت تکفل، در صورت وجود)
  • کپی فیش‌های شهریه
  • گواهی‌های پزشکی
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • عکس‌های فعلی

زمان پردازش برای PR کانادا

زمان پردازش  PR کانادا برای دانشجویان  می‌تواند تا شش ماه طول بکشد. اما به عوامل مختلفی مانند تعداد درخواست، استان و نوع مجوز کار بستگی دارد. زمان پردازش نیز به نوع برنامه موجود به نوع کاربردی بستگی دارد. برای مثال، درخواست از یک درخواست تحصیلی موجود برای مجوز کار در کانادا ممکن است تا ۱۶۰ روز طول بکشد تا کل فرآیند درخواست بررسی شود. با این حال، این بازه زمانی شامل زمان مورد نیاز برای بیومتریک نمی‌شود.

مدت زمان پردازش برای PR کانادا
مدت زمان پردازش برای PR کانادا

هزینه استفاده از PR پس از مطالعه

دانشجویان بین المللی بسته به مقوله ها و الزامات باید هزینه‌های مختلفی را پرداخت کنند. برخی از هزینه‌های اساسی که دانشجویان بین المللی باید ارسال کنند عبارتند از:

  • هزینه درخواست شهروندی ۶۳۰ دلار کانادایی
  • هزینه پردازش ۸۵۰ دلار کانادایی
  • هزینه اقامت دائم  ۵۱۵ دلار کانادایی
  • مجوز تحصیل شامل تمدید  ۱۵۰ دلار کانادایی
  • اجازه اقامت موقت ۲۰۰ دلار کانادایی
  • مجوز کار شامل تمدید ۱۵۵ دلار کانادایی
  • بازیابی وضعیت مجوز کار  ۳۵۵ دلار کانادایی
  • هزینه بیومتریک  ۸۵ دلار کانادایی

سوالات متداول

زمان پردازش PGWP چقدر است؟

پردازش یک برنامه PGWP معمولاً ۸۰ تا ۱۸۰ روز طول می‌کشد. با این حال، اگر داوطلبان قبل از انقضای مجوز تحصیل خود برای PGWP درخواست دهند، می‌توانند در طول دوره تصدی درخواست کار کنند.

آیا می‌توانم در حین تحصیل در کانادا برای PR اقدام کنم؟

فرض کنید بعد از تحصیل در مورد نحوه گرفتن  PR در کانادا سردرگم شده‌اید. در این صورت، باید بدانید که چندین برنامه اقامت دائم به دانشجویان برای درخواست مجوز کار ارائه می‌شود، مانند کلاس تجربه کانادایی، برنامه نامزد استانی و برنامه کارگر ماهر فدرال.

دوره اقامت کانادا به دانشجویان بین المللی چیست؟

دانشجویان بین المللی می‌توانند از طریق ویزای کار پس از تحصیل در کانادا اقامت و اقامت کنند. این می‌تواند تا سه سال به یک دانشجوی بین المللی اعطا شود.

آیا گرفتن PR در کانادا پس از تحصیل آسان است؟

اگر شما هم در کانادا تحصیل کرده باشید، گرفتن یک  PR در کانادا پیچیده‌تر می‌شود. مطالعه و تجربه کاری با هم به بهبود امتیاز CRS برای نمایه اکسپرس اینتری کمک می‌کند.

تغییر به مجوز کار قبل از تکمیل مطالعات

دانشجویان بین المللی که تصمیم به ترک تحصیل و دریافت مجوز کار  می‌کنند، نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) دارند. اما، این دانشجویان در صورت تصمیم به توقف تحصیل و درخواست مجوز کار، باید به اداره مهاجرت، پناهندگی، شهروندی، کانادا (IRCC) اطلاع دهند. در صورت تغییر وضعیت، دانشجویان بین المللی ممکن است قبل از دریافت مجوز کار خود مجبور به ترک کشور شوند. برای تضمین LMIA، دانشجوی بین المللی باید یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرما دریافت کند و کارفرما باید از درخواست مجوز کار دانشجو پشتیبانی کند. کارفرما همچنین باید ثابت کند که نمی تواند یک شهروند کانادایی یا یک مقیم دائم برای ایفای نقش پیدا کند. بر خلاف یک PGWP باز، یک LMIA بسته به دانش آموز اجازه  می‌دهد تا به شغل، مکان و کارفرمای خاصی متصل شود.

تغییر ویزای تحصیلی به مجوز کار قبل از تکمیل مطالعات
تغییر ویزای تحصیلی به مجوز کار قبل از تکمیل مطالعات

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با همکاران ما در گروه بین المللی آرتا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *